Już niedługo na tysiącach statków będzie można zamontować żagiel o zaawansowanej technologii, który pozwoli na redukcję emisji dwutlenku węgla w transporcie morskim.
Montaż Airwinga prowadzą inżynierowie w Hull, a próby morskie mają się rozpocząć tej wiosny.
Deweloperzy twierdzą, że dzięki temu rozwiązaniu zużycie paliwa przez statek może zostać obniżone nawet o 30%, a ciąg jest dziesięciokrotnie większy niż w przypadku tradycyjnego żagla.
Podczas wizyty w Hull, aby zobaczyć projekt, minister ds. gospodarki morskiej Mike Kane powiedział: „Morze jest jednym z najtrudniejszych obszarów do dekarbonizacji i dlatego jestem tu dzisiaj, aby powiedzieć, że można to zrobić”.
Projekt otrzymał dofinansowanie w wysokości 3,7 mln funtów po zwycięstwie w rządowym konkursie mającym na celu tworzenie zielonych miejsc pracy i rozwój umiejętności. https://wykop.pl/
Zasada działania tego nowoczesnego żagla polega na zasysaniu powietrza i wykorzystaniu wentylatorów w celu zwiększenia siły wiatru przepływającego przez żagiel. Można go dodać do nowych statków lub doposażyć w celu poprawy efektywności paliwowej. https://wykop.pl/
Departament Transportu finansuje szereg programów w ramach planu o wartości 30 mln funtów, którego celem jest dekarbonizacja przemysłu morskiego. Kane pochwalił zespół stojący za Airwing i dodał: „Jestem dumny, że to finansowanie pobudza wzrost i tworzy miejsca pracy w całej Wielkiej Brytanii”. https://wykop.pl/
Prototyp samolotu Airwing jest montowany przez MMS Ship Repair, firmę inżynieryjną z siedzibą w mieście. Dyrektor zarządzający Rob Langton powiedział, że udział w projekcie jest prestiżowy i że pozwoli on na zdobycie nowych umiejętności i stworzenie miejsc pracy. To rozwiązanie stwarza ogromne możliwości i jestem pewien, że gdy tylko się sprawdzi, będzie można je zamontować na wielu statkach” – powiedział. https://wykop.pl/
George Thompson, prezes GT Wings, firmy, która opracowała tę technologię, powiedział, że próby morskie odbędą się za zaledwie kilka tygodni.
Technologia ta cieszy się realnym poparciem przemysłu, ponieważ pozwala ograniczyć emisje i koszty, a ponadto można ją modernizować” – dodał. Sektor żeglugowy w znacznym stopniu przyczynia się do emisji dwutlenku węgla.
Międzynarodowa Agencja Energetyczna oszacowała, że w 2022 r. transport morski odpowiadał za około 2% światowych emisji związanych z energią.
Pan Thompson, który powiedział, że branża żeglugowa ma na celu osiągnięcie zerowej emisji netto do 2050 r., powiedział, że Airwing można by zamontować na 40 000 statków, co stanowi połowę światowej liczby statków.