Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko198
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin

757

Pracuj ciężej, żyj skromniej

Pracuj ciężej, żyj skromniej

Pracujemy nieporównywalnie więcej, ciężej i wydajniej niż 20 czy 10 lat temu a możemy kupić Mniej. I o ile osoby na minimalnej odczuły ogromny wzrost, o tyle straciła cała reszta społeczeństwa. Czy praca się opłaca? Tak, ale z każdym rokiem coraz mniej...

wqeqwfsafasdfasd
wqeqwfsafasdfasd
z
wykop.pl
dodany: 18.11.2024, 20:49:46
  • #
    pracbaza
  • #
    ekonomia
  • #
    gospodarka
  • #
    finanse
  • #
    polska
  • #
    gielda
  • 230
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Czy praca się opłaca? Tak, ale z każdym rokiem coraz mniej – szczególnie w Polsce. Jeszcze nie tak dawno zarabiając średnią krajową można było kupić fajne mieszkanie w kredycie na 15 lat i spłacić go w 10, jeśli spłacało się w dwie osoby. Dziś przeciętna para nie ma zdolności kredytowej nawet na kawalerkę w kredycie na 30 lat.

Gdzie ucieka wartość naszej pracy? Przede wszystkim dużą część pochłaniają podatki – z roku na rok są coraz większe, a ponieważ rosną nieustannie od kilkudziesięciu lat, to granica krytyczna została już przekroczona. Jeszcze gorzej będzie, gdy średnia krajowa wejdzie w II próg podatkowy, przez co jej siła nabywcza gwałtownie spadnie.

Drugą „dziurą” przez którą wycieka wartość naszej pracy są zyski firmy – jeszcze nigdy w historii Polski firmy nie czerpały tak ogromnych zysków z pojedynczych pracowników. A ponieważ kadra kierownicza również jest słabo opłacana, zyskują jedynie właściciele oraz… rząd i banki.

Co z tego, że Areczek zarabiający 5000 brutto produkuje miesięcznie dobra warte 20 000zł skoro po opłaceniu prądu, ogrzewania, opłat za wynajem hali i rat za zakup maszyn, zostaje z tego połowa albo i mniej.

Ceny prądu czy ogrzewania to w większości podatki, więc na pracy spawacza w ogrzewanej hali najwięcej zyskuje rząd który czerpie i z opodatkowania jego wynagrodzenia i z opodatkowania prądu do spawarki oraz bank, u którego wzięto na nią kredyt.

Dziś, nie ważne czego się nie robi, pieniądz płynie głównie do rządu i banków. Chyba że mamy swój sprzęt i pracujemy na czarno – stąd zarobki w budowlance na poziomie kardiochirurgów.

Większość partii w Polsce to albo lewica, albo ultra skrajna lewica. Z tego powodu wszystkie opłaty w Polsce będą rosnąć w „nieskończoność” a za kilkanaście lat średnia krajowa może nie dość, że być w II progu podatkowym to wynosić niewiele więcej niż minimalna, co sprawi że w ogólnie nie będzie opłacać się pracować inaczej niż „na minimum”.

Treści powiązane (1)

Podatki i składki dla państwa na miesiąc.
FrankDelgado
z sprawdzpodatki.pl
  • 5

Komentarze (230)

najlepsze

dziacha
dziacha
dziacha
18.11.2024, 22:00:08 via Wykop
  • 317
Poczekajcie, jeszcze trochę, jak Chińczyk przestanie pracować na Europejczyka, a Europejczyk zacznie na Chińczyka, wtedy sobie pomyślicie, że kiedyś to było dobrze.
  • 9
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Cukr91
Cukr91
19.11.2024, 08:31:44 via Wykop
  • 11
@buont: Myślę, że koledze chodziło o przepływy geostrategiczne i udział w marży światowego kapitalizmu, a ty mówisz o cenie. Idea tego o czym mówi kolega sprowadza się do tego że Europe i Polskę rozgrywają w tej chwili dwa wielkie mocarstwa i za chwile czeka nas praca za miskę ryżu, więc ten tani badziew z chin po pierwsze nie bedzie już dla ciebie tani bo będziesz mało zarabiał po drugie ruska
  • Odpowiedz
polanddanny
polanddanny
19.11.2024, 08:36:14 via Android
  • 76
@dziacha Morawiecki był słowny gość- obniżyć oczekiwania i pracować za miskę ryżu.
  • Odpowiedz
Rad-X
Rad-X
19.11.2024, 08:15:28 via Wykop
  • 205
20 lat temu był rok 2004, tuż po wejściu do Unii.

Jeżeli chcesz mi powiedzieć że teraz pracujemy ciężej i możemy kupić mniej to jedynie mogę zabić śmiechem
  • 18
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Rad-X
Rad-X
19.11.2024, 08:44:40 via Wykop
  • 89
@Casp1337: ludzie z fachem w ręku musieli wyjeżdżać z kraju bo roboty dla nich nie było przez zamknięte granice
  • Odpowiedz
Miniu30
Miniu30
Miniu30
19.11.2024, 08:49:08 via Wykop
  • 32
@Rad-X: @Casp1337 nic nie jest wyjasnione bo to jest kompletna bzdura - dal tabelke z danymi najstarszymi z 2015 roku i placze ze uncji zlota moze mniej kupic
  • Odpowiedz
malkontent
malkontent
malkontent
19.11.2024, 07:32:59 via Android
  • 166
To co napiszę może wzbudzić kontrowersje, ale wbrew przekazowi w mediach, który mówi, że państwa kochają się wzajemnie, trwa ciągła rywalizacja na arenie międzynarodowej. W tej układance mamy być montownią i tańszą siłą roboczą dla zachodnich firm i koncernów. Żeby to zmienić i czerpać w pełni z owoców naszej pracy potrzebujemy rodzimych międzynarodowych marek (przemysł, technologie, hi tech) i przede wszystkim elit, które pomogą je stworzyć. Inaczej zawsze będziemy pracować dla kogoś
  • 11
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

DrGreen_2
DrGreen_2
DrGreen_2
19.11.2024, 08:31:21 via Wykop
  • 32
@malkontent: ale tylko z tego powodu Polska się tak rozwijała przez ostatnie lata, dużo inwestycji zagranicznych bo byliśmy tania siła robocza. Teraz już tani nie jesteśmy więc inwestycje nie będą się pojawiać, a niektóre ziejąc i przenosić w inne miejsca, które są tańsze.
Niestety w tym czasie rządzący nie potrafili pomóc lokalnym polskim biznesom aby te urosły na tyle aby mogły ciągnąć rozwój dalej! Będzie teraz stagnacja i coraz więcej
  • Odpowiedz
wykopati
wykopati
19.11.2024, 08:35:14 via Wykop
  • 15
trwa ciągła rywalizacja na arenie międzynarodowej


@malkontent: to jeszcze dodam, że na pewno nie zaszkodziłoby gdyby było mniej "Lukasów Podolskich" co mogliby grać z nami w drużynie ale zamiast tego strzelają nam bramki. Nie ma się co oszukiwać: liczy się to w jakim kraju się żyje i czyją gospodarkę swoją pracą się buduje. Orzełek na paszporcie albo rota recytowana w domowym zaciszu nie mają znaczenia. Przyloty raz w
  • Odpowiedz
19216811
19216811
19216811
19.11.2024, 08:14:59 via Wykop
  • 109
ale p---------e 20 lat temu za mniej pracy mozna bylo kupic wiecej ? chyba autor sie urodzil po 2000 roku pojecia nie ma tylko jojczy ze go nie stac na 80 metrowe mieszkanie na mokotowie.
  • 7
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

filozof900
filozof900
19.11.2024, 08:47:59 via Wykop
  • 37
@19216811: w przeciwieństwie do krajów pierwszego świata, w polsce jakość życia stale podnosiła się do końca 2019, czyli do pandemii. ostatnie 5 lat faktycznie było kiepskie. czas covida to stagnacja, a teraz, od początku wojny na ukrainie, to już ewidentny kryzys. także autorowi trochę rozjechała się skala czasowa.
  • Odpowiedz
19216811
19216811
19216811
19.11.2024, 17:46:47 via Wykop
  • 11
@SirFartusPodcipek: zrozum ze Polska jest atrakcyjnym krajem jak kiedys UK i 80 metrowa chata na dobrej dzielnicy Londynu jest tak samo abstrakcyjna jak to samo mieszkanie w Warszawie dla przecietnego magazyniera Colina i Przemka. A to ze sie naoglądaliście ekipy friza i pato celebrytow fame mma to nie moja wina.
  • Odpowiedz
leftfinger
leftfinger
19.11.2024, 06:59:45 via Android
  • 85
Nie opłaca się. Najlepiej zbyli mi się gdzieś między 2018-2020 rokiem mimio dużo mniejszych zarobków. Zmieniłem profil pracy jestem na jdg od 4 lat mimio że na papierze zarabiam mniej więcej 3-4 razy tyle co wtedy na etacie generalnie stać mnie na tyle samo, a nawet mniej bo koszty działalności rosną non stop i zjadają jakieś potencjalne nadwyżki zysków. Już rozważam niższe zarobki na etacie byle tylko mieć więcej czasu na rodzinę
  • 10
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Cozzie
Cozzie
19.11.2024, 07:43:39 via Wykop
  • 19
@leftfinger: Ja odwrotnie, przeszedłem z JDG trzy lata temu na etat i... No da się żyć, tylko skąd hajs na przyjemności to nie wiem ( ͡° ͜ʖ ͡°) Za to świadomość, że jak człowiek na tym etacie zostanie i może liczyć co najwyżej na 5% podwyżki raz na 5 lat to... No jakoś już człowiek myśli nad jakimkolwiek powrotem do biznesu.
  • Odpowiedz
L.....y
konto usunięte 19.11.2024, 08:37:28 via Wykop
  • 30
zarabiam mniej więcej 3-4 razy tyle co wtedy na etacie generalnie stać mnie na tyle samo, a nawet mniej


@leftfinger: Po prostu przyzwyczailes sie do coraz lepszych standardow.
Jak ktos zarabia 3k to kupuje koszulke w Lidlu za 25 zl, a jak ktos zarbia 10k to kupuje koszulke za 100 zl "bo fajna", smartfon Xiaomi za 600 zl, a nie Samsung/Iphone za 3000 zl, klawiatura mechaniczna do kompa za 100
  • Odpowiedz
chlopiec_kucyk
chlopiec_kucyk
19.11.2024, 02:33:44 via Wykop
  • 71
Tylko ktoś kto nie żył 20 lat temu mógłby powiedzieć że można było kupić więcej za pensję. Może mieszkanie można było kupić taniej właśnie dlatego że Polaków nie było na nie stać a Polska nie była atrakcyjna pod inwestycje ale od wszelakiego żarcia i elektroniki półki teraz się uginają, nastolatki mają ifony które zmieniają co 2 lata. Pamiętam jak wtedy trudno było znaleźć jakąkolwiek pracę jako student bo nie było żabek, tylu
  • 10
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

tomasz-aleksander-barania
tomasz-aleksander-barania
tomasz-aleksander-barania
19.11.2024, 08:03:02 via Wykop
  • 66
@chlopiec_kucyk: dzisiejsi ludzie wchodzący na rynek pracy nie mają pojęcia jak było p--------e. Ofert pracy było bardzo mało, do tego ogromne bezrobocie. Ludzie potrafili pracować za 5-7zł na rękę jeszcze niejednokrotnie na końcu zostać oszukanym przez pracodawcę.
  • Odpowiedz
JacekM86
JacekM86
JacekM86
19.11.2024, 09:01:22 via Wykop
  • 22
@chlopiec_kucyk: Masz rację. Tezy, że 20 czy nawet 10 lat temu statystycznie żyło się lepiej, może stawiać ktoś, kto nie pamięta tych czasów lub pamięta je bardzo słabo, bo np. był jeszcze dzieckiem. Nie mówię już nawet o latach 90. :) Ale nawet w stosunku do 2010 czy 2015 ogólnie ludzi stać na więcej. To, że ceny mieszkań wzrosły to jedno, ale wzrosły też średnie wynagrodzenia i ostatecznie wiele rzeczy
  • Odpowiedz
larkinflight
larkinflight
19.11.2024, 06:53:35 via Android
  • 36
Podatki i inflacja zżerają wasze pieniądze a wielu z was jeszcze udaje że nic się nie dzieje. Jak ktoś jeździ po świecie to widzi że kosztami utrzymania Polska już dawno dogoniła bogate kraje. Ceny mieszkań kosmosu, rząd kombinuje nad nowymi podatakami. ( ͡° ʖ̯ ͡°) Ale ludzie to chyba lubią
  • 9
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

morm
morm
morm
19.11.2024, 07:26:32 via Wykop
  • 16
@larkinflight: No przecież odsunęliśmy pis od władzy. A tak na poważnie to świat i ludzka natura są chyba zbyt skomplikowane, by ulżyć ogółowi. Ja już przestałem się tym przejmować, roztrząsać sprawy na które i tak nie mam wpływu. Władza, która zlikwiduje grupy uprzywilejowane, odetnie socjal? Kto na nich zagłosuje?:D Porozumienie ponad podziałami? Już to widzę, jak górnicy, przedsiębiorcy, feministki, katolicy, geje, łysi, rudzi, młodzi i emeryci się dogadują. Do tego
  • Odpowiedz
wykopati
wykopati
19.11.2024, 08:50:59 via Wykop
  • 6
ale Unia moim zdaniem zmienia się w komunistycznego, totalitarnego potwora i pędzi ku przepaści.


@morm: stąd pokusa by z niej wyjść, co? Jak wyjdziemy to będzie jak zwykle: UE tuż przed przepaścią wyhamuje, albo spadnie ale wyląduje na 4 łapach, albo nawet spadnie i sobie głupi ryj rozwali jak Francja w 1940 ale przyjdzie kapitan USA i uratuje jak w 1944.
A my jak zwykle wrócimy pod upaprany łajnem but
  • Odpowiedz
totenczaro
totenczaro
totenczaro
19.11.2024, 08:44:58 via Wykop
  • 31
"Jeszcze nie tak dawno zarabiając średnią krajową można było kupić fajne mieszkanie w kredycie na 15 lat i spłacić go w 10, jeśli spłacało się w dwie osoby."

Tak nie było. To manipulacja. Jeśli przyjmujemy dane z tego wykopu to dwie osoby zarabiające średnią miały razem 6200 PLN w 2015 roku.
Rata to jakieś 2k plus czynsz i inne opłaty = 3500 koszty miesięcznie. Zostaje 2700 z których dwie osoby muszą tzjeść
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Jasiek-xD
Jasiek-xD
Jasiek-xD
19.11.2024, 08:53:32 via Wykop
  • 10
@totenczaro: dokładnie, nawet z tąbelki wychodzi co innego niż w opisie
  • Odpowiedz
sylwek2k
sylwek2k
sylwek2k
19.11.2024, 09:11:59 via Wykop
  • 3
Oczywiście obecnie jest trudniej bo ceny mieszkań są kosmiczne ale nie zmienia to faktu że artykuł MANIPULUJE


@totenczaro:

Manipulacja polega glownie na tym, ze porownuje sie historyczne sytuacje i porownuje sie je tylko z OBECNA sytuacja. Nie uwzglednia sie zmian, ktore zajda w
  • Odpowiedz
Kanusz_Morwin_Jikke
Kanusz_Morwin_Jikke
19.11.2024, 08:22:09 via Wykop
  • 26
Nowe ajfony, samochody, drogie urlopy, nowe dzielnice mieszkaniowe, obiady z dowozem. Barbery, tatuaże, psie fryzjery, nawet dzieci teraz wyglądają, jakby dwa razy w miesiącu chodziły do profesjonalnego fryzjera - no taka insta moda, cza płacić. Nawet rowery na jutubie, jak pewien sklep promuje, to promuje głównie takie wyjebongo za 10k-20k, jakby ludzi nie było stać, to przecież by promował gorsze - zresztą kilka lat temu, tak robił. Jest biednie.
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

galicjanin
galicjanin
19.11.2024, 08:26:27 via Android
  • 14
@Kanusz_Morwin_Jikke inflacja stylu życia.
  • Odpowiedz
Kanusz_Morwin_Jikke
Kanusz_Morwin_Jikke
19.11.2024, 08:51:06 via Wykop
  • 11
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
Karl_Tofel
Karl_Tofel
19.11.2024, 08:47:49 via Android
  • 25
Tak, tak, 20 lat temu to było 20% bezrobocia i ludzie zabijali się o pracę na pełen etat za 1 600 zł, dosłownie miliony musiały wyjechać na zmywak. Autor chyba jest młokosem, który tego nie pamięta albo świadomie manipuluje.
  • 8
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Waradin
Waradin
Waradin
19.11.2024, 09:59:38 via Wykop
  • 1
@galicjanin: Ale w mainstreamie dalej leci przekaz o milionach wakatów w szkołach w całej Polsce:)
  • Odpowiedz
galicjanin
galicjanin
19.11.2024, 10:05:00 via Android
  • 1
@Waradin wakaty są w dużych miastach, bo tam to rzeczywiście kiepsko płatna praca, ale na prowincji zawód nauczyciela przechodzi z pokolenia na pokolenie, są szkoły, w których są już dynastie nauczycielskie i 3 pokolenie uczy już w tej szkole. Komuś z ulicy bez znajomości ciężko dostać robotę w szkole.
  • Odpowiedz
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 6
  • Strona 1 z 6
  • >

Hity

tygodnia

Pokaż 18+

Psy, które rozszarpały człowieka, pozostaną przy życiu decyzja z Zielonej Góry
Psy, które rozszarpały człowieka, pozostaną przy życiu decyzja z Zielonej Góry
3255
Śmiertelny wypadek na A1. Sebastian M. obciąża ofiary
Śmiertelny wypadek na A1. Sebastian M. obciąża ofiary
2835
Nie żyje raper Pono.
Nie żyje raper Pono.
2478
Znów ci sami ludzie zorganizują jarmark w Krakowie
Znów ci sami ludzie zorganizują jarmark w Krakowie
2336
Pierwszy prawomocny wyrok
Pierwszy prawomocny wyrok
2144
Pokaż więcej

Powiązane tagi

  • #praca
  • #korposwiat
  • #pracait
  • #kolchoz
  • #heheszki
  • #pytanie
  • #zalesie
  • #studbaza
  • #januszex
  • #gorzkiezale
  • #programista15k
  • #januszebiznesu
  • #polska
  • #oswiadczenie
  • #kiciochpyta

Wykop © 2005-2025

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking