winy organizatora i zwrócić zaliczkę.
Chce Wam opisać moją historię z biurem Coral Travel. Chcę prosić też o jakieś rady co jeszcze mogę zrobić w tej sytuacji. I może nagłośnienie tej sprawy, bo może to komuś zaoszczędzić sporo nerwów.
TL;DR: Coral Travel sprzedał wycieczkę w Hotelu 5 gwiazdkowym, po czym zmienił na umowie, że Hotel nie ma żadnej gwiazdki i nie chce zwrócić zaliczki ani uznać odstąpienia od umowy z winy organizatora.
Na początku tego roku szukaliśmy oferty urlopu na kilkanaście osób. Jedno z głównych wymagań to Hotel 5 gwiazdkowy - innych nie braliśmy pod uwagę. Wyszukaliśmy sobie urlopu poprzez wakacje.pl Jak na screenie poniżej:
i na stronie Coral Travel:
Hotel MARVIDA FAMILY LYKIA BOTANIKA BEACH wtedy wydawał się ok, więc dnia 1 marca 2024 zarezerwowaliśmy ten Hotel, dostałem umowę i wpłąciłem zaliczkę. Na umowie oczywiście zapis że lokalna kategoria to 5:
Po czasie jednak zaczeły pojawiać się niepokojące opinie na temat tego Hotelu. Zrobiliśmy rozeznanie i okazało się, że Hotel jednak nie ma 5 gwiazdek lokalnej kategorii, a niby 4. Zapytaliśmy Coral Travel co to ma znaczyć!? Po czym odpisali:
Wymieniłem pare maili z Coralem, że chcę w takim razie anulować całą umowę, bo przecież zmieniła się głowna właściwość tego wyjazdu. Odpisali, że nie ma takiej opcji, ale przyznali, że miał miejsce błąd po czym łaskawie możemy zmienić Hotel bez kosztów manipulacyjnych xD przeszukałem hotele i oczywiście w tej cenie mogę już zapomnieć o czymkowiek. Ale międzyczasie wystosowałem do nich maial kiedy mają zamiar łaskawie mi pdesłać nową umowę z nowymi warunkami, bo powinni to zrobić niezwłocznie jak się dowiedzą!
A zrobili to po mojej interwencji dopiero po kilku dniach i okazała się taka oto umowa:
iks de. Ten Hotel ma aktualnie brak kategorii. Oczywiście nowej umowy nie zaakceptowałem i znowu napisałem maila powołując się poraz kolejny na ustawę itp oczywiście ich stanowisko jest niezmienne w tej kwestii i nie mam prawa odstąpić od umowy ze zwrotem zaliczki.
Ale chciałem wam przytoczyć kilka cytatów z ustaw i ich regulaminu.
Ich regulami:
5.3 a) mówi o znacznych zmianach głównych właściwości usług turystycznych. A ustawodawca jasno określa co jest tą główną właściwością w USTAWIE z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych
art 40.1 2) c) wyraźnie mówi o "kategori obiektu zakwaterowania, według przepisów kraju pobytu"
Art. 40. 1. Organizator turystyki lub agent turystyczny, w przypadku gdy impreza turystyczna jest sprzedawana za jego pośrednictwem, udziela podróżnemu, zanim podróżny ten zwiąże się jakąkolwiek umową o udział w imprezie turystycznej lub odpowiadającą jej ofertą, następujących informacji: 1) dotyczących głównych właściwości usług turystycznych: a) miejsce pobytu, trasę i czas trwania imprezy, w tym co najmniej przybliżoną datę początkową i końcową oraz liczbę noclegów zapewnianych w trakcie imprezy turystycznej, b) rodzaj, klasę, kategorię lub charakter środka transportu, a także informacje dotyczące przejazdów, w szczególności czas i miejsce wyjazdów oraz postojów, a jeżeli dokładny czas nie został jeszcze określony – o przybliżonym czasie wyjazdu i powrotu, c) położenie, rodzaj i kategorię obiektu zakwaterowania, według przepisów kraju pobytu,
Jeżeli taka zmiana głównych właściwości hotelu nie jest znaczna to kurde nie wiem co jest!
Idąc dalej w tej samej ustawie mamy zapis, że jeżeli się zmieni to co powyżej to mam prawo odstąpić od umowy ze zwrotem zaiczki:
W art 46 czytamy:
Art. 46. 1. Organizator turystyki przed rozpoczęciem imprezy turystycznej może dokonać jednostronnie zmiany warunków umowy o udział w imprezie turystycznej także w przypadku, gdy łącznie spełnia następujące warunki: 1) zastrzegł sobie prawo do tego w umowie; 2) zmiana jest nieznaczna; 3) poinformuje podróżnego o zmianie w sposób jasny, zrozumiały i widoczny, na trwałym nośniku. 2. Organizator turystyki, który przed rozpoczęciem imprezy turystycznej: 1) jest zmuszony zmienić główne właściwości usług turystycznych, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1, lub 2) nie może spełnić specjalnych wymagań, o których mowa w art. 42 ust. 4 pkt 4, lub 3) proponuje podwyższenie ceny przekraczające 8% całkowitej ceny imprezy turystycznej zgodnie z art. 45 ust. 2 – niezwłocznie powiadamia o tym podróżnego na trwałym nośniku. Organizator turystyki może jednocześnie zaoferować podróżnemu zastępczą imprezę turystyczną, w miarę możliwości o tej samej lub wyższej jakości. 3. W powiadomieniu, o którym mowa w ust. 2, organizator turystyki w sposób jasny, zrozumiały i widoczny informuje podróżnego o: 1) zmianach warunków umowy o udział w imprezie turystycznej oraz o ewentualnym wpływie tych zmian na cenę; 2) rozsądnym terminie, w którym podróżny poinformuje organizatora o swojej decyzji, o której mowa w ust. 4; 3) odstąpieniu od umowy o udział w imprezie turystycznej za zwrotem wszystkich wniesionych wpłat i bez obowiązku wniesienia opłaty za odstąpienie od umowy w przypadku braku odpowiedzi podróżnego w terminie, o którym mowa w pkt 2; 4) zastępczej imprezie turystycznej oraz jej cenie, jeśli jest oferowana.
Powoływałem się też na ustawę z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, bo nieukrywając w życiu bym tej umowy nie podpisał jakbym odrazu wiedział, że to nie hotel 5. Także ewidetnie wprowadzili mnie w błąd ale tak samo nie usnają swojej winy.
Dodatkowo sprawa zgłoszona do Inspekcji Handlowej ale czeka, Rzecznik praw konsumenta powiedział, że się tym zajmie za 2 miesiące bo mają dużo pracy. Do UOKiK chce zgłosić jeszcze ale oni zajmują się masówkami jednak może następnym razem się zastanowią nad oszukiwaniem klientów.
Na szczęście wycieczka pod koniec września więc może się jeszcze coś uda!
Dzięki, że dotrwałeś do końca! Mam nadzieję, że wszytsko napisałem zrozumiale i może ktoś miał podobną sytuację np i w jakiś sposób będzie mi w stanie pomóc jak odzyskać zaliczkę, bo z tym "biurem" nie uśmiecha mi się nigdzie jechać..
Komentarze (219)
najlepsze
można przez ePuap, najważniejsze, to podać komplet danych do siebie, żeby się nie wykpili, że zgłoszenie jest niekompletne i nie będzie procedowane.
@Wacekponadprawem: przede wszystkim - autokarowe - to był qwa dramat, kible przy drogach tranzytowych... eh... trainspotting musiał się tu inspirować... z resztą większość chodziła do lasku i co chwilę ktoś wracał z bombą pod podeszwą do autokaru
A no i macdonaldsa też nie było- ludzie mieli kanapki, niektórzy kiełbasę jałowcową albo jajka na twardo (no i pamiętajmy że ktoś wrócił z bombą
@WielkiPowrut88: escorta mieliście latach 90-tych? To musiałeś być bogatym człowiekiem, mnie rodzice najwyżej PKSem na wieś brali
Wg ich strony hotel miał 5 gwiazdek lokalnych i wg ich kategorii.
Po przyjeździe na miejsce okazało się, że lokalna kategoria hotelu to 4 gwiazdki natomiast hotel był w tak opłakanym stanie że nawet nie zasługiwał na miano 3 gwiazdek.
Do tego wg oferty do morza miało być 300m a w rzeczywistości był ponad kilometr.
Złożyłem reklamację - póki co czekam na ich odpowiedź
@qwelukasz: Bo to pewnie nie do morza, ale do "widoku morza" czyli punku skąd już to morze widzisz i wiesz, ile Cię jeszcze czeka łażenia XD
@qwelukasz: jeśli spełniał wymagania 4 gwiazdek to jego stan nie ma nic do rzeczy.
Z tym że w Turcji może ro nieco odbiegać
@fizzly: w życiu nie pojechałbym do hotelu z opinią 6,5 na 10. chyba że potrzebowałbym tylko miejsca do spania. Czy oni nie sprawdzają w necie ocen?