Fragment z książki Józefa Kosseckiego (socjocybernetyk). Opis degenerowania się starożytnego Rzymu. Kalka dzisiejszych czasów.
"Etyka ówczesnego starożytnego świata była na wskroś egoistyczna, sankcjonowała wyzysk i ucisk niezdolnych do obrony i słabszych. Na tej etyce opierała się instytucja niewolnictwa oraz stosunek nie tylko do niewolników, ale również do ludzi niedołężnych i kalek, a także kobiet i dzieci. Miłosierdzia nie tylko nie znano,ale nawet nie miano dla niego zrozumienia. Szpitali i przytułków poganie nie posiadali. Etyka starożytna była ściśle związana z panującą wówczas formacją niewolniczą – było to typowe sprzężenie zwrotne, etyka stanowiła integralną część nadbudowy niewolnictwa, a z drugiej strony umacniała je i utrwalała. Życie rodzinne i seksualne również było zwyrodniałe, dawne ideały prostego i surowego życia, które panowały w Rzymie w pierwszym okresie republikańskim,przestały odpowiadać zamożnym nobilom, którzy za wszelką cenę dążyli do wzbogacenia się i luksusu, nie licząc się z żadnymi normami etycznymi. Prawdziwą plagą Rzymu stały się skandale erotyczne i rozwody, które bardzo się w tym okresie rozpowszechniają.
Na przykład Katon Młodszy odstępuje żonę Kwintusowi Hortensjuszowi; Sulla rozwodzi się pięciokrotnie; filozof i wielki moralista republiki, Cyceron, rozwodzi się z żoną Terencją, żeby zaślubić kobietę bogatszą od niej i aby móc spłacić długi, potem rozwodzi się z tą drugą żoną, ponieważ - jak twierdził – za mało smuciła się po stracie jego córki Tulii. Zaczyna się szerzyć homoseksualizm. Posiadanie dzieci (zwłaszcza wielu dzieci)zaczyna być uważane za niepotrzebny ciężar. Petroniusz powiada o Rzymie: «W tym mieście nikt nie uznaje dzieci, bo kto ma potomków,ten nie otrzymuje zaproszeń na uczty albo zabawy, omijają go wszystkie korzyści i prowadzi życie hańbiące i nie znane nikomu.Ale ci, którzy się nie pożenili i nie posiadają bliskich krewnych, dochodzą do najwyższych zaszczytów i uważani są za jedynie doskonałych, ba! nawet wolnych od wszelkiej winy»
Podnosiły się liczne głosy protestu przeciwko zanikowi norm etycznych w życiu społecznym. Publiusz Syrus gromił luksus w stroju kobiet,przejrzyste szaty, perły, szmaragdy itp., będące - jego zdaniem -narzędziami nierządu. Tacyt utrzymywał, że deprawacja obyczajów jest do ukrócenia podbitych narodów i utrzymania ich w jarzmie niewoli środkiem skuteczniejszym aniżeli oręż. Cezar i August starali się ratować sytuację, uchwalając odpowiednie prawa dające przywileje rodzicom wielu dzieci. August wydał w 18 r. p.n.e. prawa Rogationes Iuliae, ograniczające zbytek (lex Iulia sumptuaria),prawo o moralnym prowadzeniu się i zwalczaniu nierządu (lex depudicitiaetde adulteriis coercendis) oraz prawo o małżeństwie (lex demaritandis ordinibus). Po pewnym czasie zaczęła jednak spadać liczba urodzeń nie tylko w mieście, ale również na wsi. (...)”2.Etyka życia publicznego Rzymu rozkładała się już u schyłku republiki,zaś w okresie cesarstwa procesy te zaszły jeszcze dalej. Namiestnicy zarządzający prowincjami imperium dorabiali się wielkich majątków na lichwiarskich spekulacjach, sprzedaży koncesji czy dzierżawie podatków. „Zatwierdzanie nominacji na stanowiska ,namiestników prowincji zaczęło coraz bardziej zależeć nie od osobistych wartości poszczególnych kandydatów, lecz od zjednywania sobie przez nich względów «narodu rzymskiego» za pomocą odpowiednio wysokich łapówek. Zarządca prowincji mógł piastować tę godność tylko przez rok."
Z "Historia systemu sterowania społecznego Kościoła katolickiego" J. Kosseckiego.
Komentarze (145)
najlepsze
Naukowcy o przyczynach upadku Rzymu: splot wielu czynników, które trudno dziś jednoznacznie określić, zmiany klimatyczne, które spowodowały napływ ludów z Azji, niedostosowanie gospodarki opartej na podbojach do funkcjonowania w czasach pokoju, naturalne cykle życia cywilizacji
Wykopki i przyczynach upadku Rzymu: lewactwo
- Dziś największy ucisk dotyka najbardziej pracujących z których ściąga się podatki i przeróżne obowiązkowe daniny na rozbuchane programy socjalne zasilające niepracujących leni .
@Szczuroskoczek_: reszta to takie same brednie
@hrabia_ponimirski:
Swoją drogą zauważ, że autor nie wysuwa wniosku z jakich przyczyn upadł Rzym.
Opisał tylko degenerację etyki i jej sterowanie na społeczeństwo.
1. Narzekanie na upadek obyczajów, niemoralność to stały topos wszelkiej maści moralistów we wszelkiej epokach. Trudno to traktować poważnie.
2. Etyka starożytna nie znała pojęcia miłosierdzia? Polecam zajrzeć choćby do ,,Odysei", gdzie wspieranie żebraków jest traktowana wręcz jako nakaz natury religijnej, za ktore niedopełnienia mszczą się bogowie. Przykładem zepsucia i beżbożności zalotników są żarty, jakie sobie stroją z przebranego za żebraka Odyseusza. A przypominam, że poemat ten był
Czy my mamy podobne zachowania i kulturę do Europy 500 lat temu? XD
Już pomijając oczywisty fakt, że późna
@ostatni_lantianin: Sulla zmarł w 78. Przed naszą erą.
W sensie, kilka wieków po Sulli Rzym był w stanie wystawić setki tysięcy świetnie wyekwipowanych żołnierzy. Ja to bym chciał taki upadek...
hehe ale problem w tym że historii każda kolejna decyzja jest konsekwencją poprzednich. I tak:
rozbicie dzielnicowe -> przywileje szlacheckie -> upadek I RP -> potęga Rosji -> Katyń -> PRL -> stare baby -> Jarek
( ͡° ͜ʖ ͡°
@Ama-gi:
Swoją drogą zauważ, że autor nie wysuwa wniosku z jakich głównych przyczyn upadł Rzym.
Opisał tylko degenerację etyki i jej sterowanie na społeczeństwo.
A wxmianka o korupcji...tam cesarze vezczelnie brali hajs od
No i za przykłady służy Sulla, Cyceron, Katon Młodszy - przecież to schyłek Republiki, Rzym był ciągle na fali wznoszącej aż do 1 fazy Cesarstwa. Objawy kryzysu państwa to dopiero końcówka II w n.e. od panowania