Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko517
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
  • Wykop.pl
  • Ciekawostki
  • Informacje
  • Rozrywka
  • Sport
  • Motoryzacja
  • Technologia
  • Ukraina
  • Gospodarka
  • Podróże

Dostosuj Wykop do siebie

Wybierz treści, które Cię interesują
i zapisz jako Własną kategorię.

724

Polacy przestali spłacać kredyty. Bardzo niepokoi pionowy wykres w górę

"Wakacje kredytowe" nie pomogły. Z danych BIK za październik wynika, że kredytobiorcy przestali spłacać kredyty hipoteczne o wartości 450 mln zł. Gospodarcze spowolnienie dopiero widać na horyzoncie. Jeśli kredytobiorcy już teraz nie płacą rat, to pewne jest jedno - będzie o wiele gorzej.

mookie
mookie
z
biznes.interia.pl
dodany: 06.12.2022, 10:40:21
  • #
    nieruchomosci
  • #
    kredythipoteczny
  • #
    mieszkaniedeweloperskie
  • #
    finanse
  • #
    inwestycje
  • #
    pieniadze
  • 376
    • Facebook
    • Twitter

Treści powiązane (1)

Wykres o którym mowa w znalezisku

mookie
z wykop.pl
  • 8

Komentarze (376)

najlepsze

LaurenceFass
LaurenceFass
06.12.2022, 10:46:43
  • 117
To robi się poważne, kredyty na układanie cegieł i konsumpcje mogą zagrozić całemu systemowi finansowemu, a bezrobocie nawet nie drgnęło.
  • 17
Danuel
Danuel
06.12.2022, 10:48:45
  • 234
@LaurenceFass: Na polskie 'statystyki' bezrobocia bym się nie patrzył. Są tak samo wiarygodne jak "inflacja".
LaurenceFass
LaurenceFass
06.12.2022, 10:51:14
  • 73
@Danuel:
W tym sensie, że każdy kto chce pracować pracę znajdzie, nawet drugi etat.
Oczywiście nie będzie to praca marzeń, ale znajdzie.
alexmich
alexmich
06.12.2022, 11:21:57
  • 90
Wystarczy wprowadzić opcje oddania kluczy od domu do okienka w banku. Człowiek nie ma kredytu, a bank ma nieruchomość.
  • 20
awful2
awful2
06.12.2022, 11:36:25
  • 45
@alexmich: i stałe oprocentowanie na cały okres kredytowania
qusqui21
qusqui21
06.12.2022, 12:19:46
  • 70
@ogorek: no to chyba sie nazywa, sprzedaz nieruchomosci za nizsza cene niz sie kupilo na gorce.
umgebung
umgebung
06.12.2022, 14:28:55 via Android
  • 62
3,4% kredytobiorcow ma opoznienie powyzej 90 dni, a 4% powyzej 30 dni - nie no "Polacy przestali splacac kredyty" xD te dziennikarze to sa jednak sprzedajne #!$%@? xD
  • 7
CKNorek
CKNorek
06.12.2022, 14:44:35
  • 4
@umgebung: i jeśli to dotyczy 450 milionów złotych, to jakby 900 kredytobiorców zakredytowanych na pół miliona.
Gamila_Ossadellud
Gamila_Ossadellud
06.12.2022, 15:48:27
  • 12
@umgebung: 7,4% kredytobiorców ma problem z obsługą zadłużenia hipotecznego. Jest w pytę mówię Ci.

Jak wszyscy już dostaną aktualne oprocentowanie z Wiborem oraz nowe rachunki w przyszłym roku, skończą się "pożyczki" u rodziny to ten wskaźnik jeszcze wzrośnie. Machajacypapiez.jpg
mookie
mookie
06.12.2022, 10:59:48
  • 61
Dane o których mowa, dostępne na stronie BIK (w sekcji "portfel-kredytów")
https://media.bik.pl/analizy-rynkowe
źródło: comment_1670324374lf8GblBkxDQw5BCsOt6dKe.jpg
  • 11
barty
barty
06.12.2022, 11:09:59
  • 36
@mookie: phi, marne 4%, pogadamy jak będzie 40..
mrcino
mrcino
06.12.2022, 14:57:10
  • 47
@mookie: O #!$%@? xDDDDDDDDDD
źródło: comment_16703386287eY0bm9wDOKZ3IffXahD9T.jpg
belmon_doo
belmon_doo
06.12.2022, 15:56:07 via Wykop Mobilny (Android)
  • 50
Nie rozumiem jak można bronić banki. Przecież kredyty hipoteczne w tym kraju to patologia. Porównajcie sobie warunki kredytu w Polsce i na zachodzie. Nie może być tak, że całe ryzyko jest zrzucone na kredytobiorcę przez np. 30 lat, a bank bez względu na wszystko zarobi. Kredyt dla banku to inwestycja, czy wy inwestując w coś na 30 lat macie 100% pewności że zarobicie? No właśnie, a umowy są tak skonstruowane, że bank
  • 16
mariusz-c
mariusz-c
06.12.2022, 16:57:19
  • 8
@belmon_doo: Znajomi Włosi, znajomy Belg nie wierzyli mi że u nas jest tak wysokie oprocentowanie. Musiałem im linki z artykułami podsyłać.
ALE, kredytobiorca MA WYBÓR !!!
belmon_doo
belmon_doo
06.12.2022, 19:02:38 via Wykop Mobilny (Android)
  • 4
@septokonchoplastyka: nie, nie można było wziąć stałej stopy przez cały okres kredytowania. Maksymalnie 5 bądź 7 lat, nie mam pewności, niech mnie ktoś poprawi. Poza tym to bardzo droga umowa bo bankom zależało na tym by wcisnąć jak najwięcej umów ze zmienną stopą. I jak widać świetnie im to wychodziło bo ponad 90% procent to umowy ze zmienną stopą.Bardzo podobny mechanizm jak z frankami, albo dostałeś kredyt we frankach albo wcale,
Turbanator1
Turbanator1
06.12.2022, 14:35:28
  • 47
Marzenia wykopków: niech bank zabierze mieszkania kredyciarzom i sprzeda taniej wykopkom. Żeby też mogli zostać kredyciarzami.
  • 23
kornik1982
kornik1982
06.12.2022, 14:39:09
  • 14
@Turbanator1: Polak Polakowi Polakiem. Nothing new.
Contritio
Contritio
06.12.2022, 14:39:12
  • 7
@Turbanator1: wypopki by chcieli, aby banka w koncu pekla i mieszkania znowu byly po 5k za metr ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Badyl69
Badyl69
06.12.2022, 11:36:18
  • 46
Spora część tych ludzi mogła całkowicie nie zrozumieć zasad wakacji kredytowych i z czystej niewiedzy nie spłacili raty. Ewentualnie odłożyli sobie na święta. Co za różnica dla banku. Jedną lub dwie raty później dostaną.
  • 7
lubiecie
lubiecie
06.12.2022, 11:48:41
  • 40
@Badyl69: sporo ludzi dało się złapać w te wakacje, tak jakby to były wolne pieniążki do wydania na głupoty...
lubiecie
lubiecie
06.12.2022, 12:33:30
  • 7
@Badyl69: u mnie nadpłacenie z małą górką skróciło kredycik o ponad rok
qLA
qLA
06.12.2022, 15:43:27
  • 17
Nie chciałbym wchodzić w tezę "ebać kredyciarzy prądem" - bo sam takowy mam, ale w 2/3 spłacony, ale cały czas brał mnie podziw, jak małżeństwa zarabiające netto 5-7k ,czyli jakieś 1/3 tego co ja, budowały sobie chaty dwukrotnie większe od mojej...
Odwaga niektórych powala.
  • 5
prawde_powiadam_Wam
prawde_powiadam_Wam
06.12.2022, 16:06:42
  • 11
Odwaga


@qLA: Jakoś dziwnie piszesz zwrot "głupota i brak wyobraźni"
duga
duga
06.12.2022, 16:33:14
  • 2
@qLA: inne czasy gdy mieszkania kosztowały po. 100k może albo i mniej. Czasy np 2000 około
Steven_Hyde
Steven_Hyde
06.12.2022, 14:10:43
  • 17
ale te media to sa #!$%@?. jeszcze kilka miesiecy temu #!$%@?, ze bedzie tylko roslo, to the moon, tanio juz bylo i nakrecanie spirali zakupowej. kilka miesiecy pozniej, lekkie obnizenie nastrojow klientow, media nakrecaja #!$%@? panike. pionowy wykres, takiej #!$%@? to jeszcze nie bylo, polacy nie splacajo kredytow!!!1one!jeden
  • 2
0czykobry
0czykobry
06.12.2022, 14:48:25
  • 3
@Steven_Hyde: tylko betonowe złoto nie wzruszone na artykuły o krachu, jak się zabetonowalo na cenach z 2021 + 10% tak nie myśli zejść nawet złotówki
Steven_Hyde
Steven_Hyde
06.12.2022, 14:51:02
  • 1
betonowe złoto


@0czykobry: (╭☞σ ͜ʖσ)╭☞
PIAN--A_A--KTYWNA
PIAN--A_A--KTYWNA
06.12.2022, 14:04:42
  • 16
800 kredyciarzy przestało płacić ale afera
  • 3
JezusekCytrusek
JezusekCytrusek
06.12.2022, 14:32:51
  • 15
@PIAN--A_A--KTYWNA:
źródło: comment_1670337168Tgeg8T55Jg6GVb3KGtldmn.jpg
Ytaremtujest
Ytaremtujest
06.12.2022, 14:39:20
  • 0
@PIAN--A_A--KTYWNA: tak policzylem ze jesli rata wynosi 3000zl to 150tys kredytow nie zostalo splaconych ale nie czytalem artykulu
Igor_Cavalera
Igor_Cavalera
06.12.2022, 14:31:27
  • 11
Niektórzy, co się nie wpakowali w kredyt i skromnie żyją, oszczędzają - właśnie mają parę groszy, żeby od takiego niespłacającego kredyt wykupić mieszkanie w "normalnej" cenie ...
  • 11
Ytaremtujest
Ytaremtujest
06.12.2022, 14:32:51
  • 4
@Igor_Cavalera: pare groszy ktore zjada inflacja. ! Ja sie np #!$%@? bo mam takie zaskorniaki na czyjas czarna godzine, ale to czekanie juz mnie irytuje
olo_bednar
olo_bednar
06.12.2022, 14:39:15 via Wykop Mobilny (Android)
  • 7
@Igor_Cavalera: marzyć można. Nie z polską mentalnością. Janusz prędzej zje własnego #!$%@? niż sprzeda że stratą. U mnie w mieście niektóre stare domy stoją po 10 lat i generują straty a Janusze zamiast obniżyć to dalej podwyższają ceny (choć i tak większe niż rynkowe). A nowe, niewykończone jeszcze domy, które można byłoby po kosztach sprzedać od ręki i przynajmniej wyjść na "0" to już jakiś kosmos. Ceny to 2x koszty budowy
Dorth
Dorth
06.12.2022, 14:39:52
  • 7
Moment, moment. 450mln to 900 kredytow hipotecznych o wartosci 500k zl w skali calego kraju? ( ͡° ͜ʖ ͡°) To o czym my mowimy. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • 4
scyzzor
scyzzor
06.12.2022, 16:33:15
  • 0
@Dorth: wzrost o 450mln zł w samym październiku.

450 mln zł nowych kredytów (hipotecznych), które przestały być spłacane w październiku. Taki miesięczny wzrost defaultów nie był widziany na rynku od dziesięciu lat"

tutaj: https://media.bik.pl/analizy-rynkowe można sobie obejrzeć w szczegółach
i tak kredyty niespłacane >90dni: kwotowo: 3,3% (ca. 20mld zł), ilościowo: 1,5% (ca. 37 500 szt.)
dodatkowo od roku ciągły trend wzrostowy
Anakee
Anakee
06.12.2022, 21:59:11
  • 0
900 kredytow hipotecznych o wartosci 500k zl w skali calego kraju? ( ͡° ͜ʖ ͡°) To o czym my mowimy. (


@Dorth: o drobnicy
kuzieem
kuzieem
06.12.2022, 18:31:03 via Android
  • 6
A dziwne? Kto wyliczając zdolność kredytową 3 lata temu brał pod uwagę dwukrotny zapas?

Ludzie biorą raty pod korek, bo mamy biedne społeczeństwo i wielką chęć posiadania własnego m.

A cwaniaki na garnuszku mamusi będą się tu zaraz wymądrzać, że jak cię nie stać, nie bierz kredytu. Swoje rady wsadźcie wiecie gdzie.
  • 8
kuzieem
kuzieem
06.12.2022, 22:19:43 via Android
  • 1
@rosherunner

Droga wolna. Każdy żyje jak chce.

Poza tym nie przeczytałeś ze zrozumieniem. Kredyt wzięty kilka lat temu. Pozbyłbyś się teraz mieszkania i wrócił do mamy? Świetna rada.
kuzieem
kuzieem
06.12.2022, 22:29:39 via Android
  • 1
@rosherunner

To jak ci śmiesznie, to się śmiej. To zdrowe.

Skoro bank komuś dał kredyt i miał na wkład własny kilkadziesiąt tysięcy, to chyba nie taki biedak. Gdyby nie obecny syf, to spokojnie by spłacił, tak jak to robią to u nas od dziesięcioleci.
Piszesz dla zabicia czasu takie porady? Załóż bloga.
xxlance
xxlance
06.12.2022, 17:38:53 via iOS
  • 6
Pozdrawiam, mogę sprzedać i kupić mniejsze albo dalej od centrum. Trzeba nie miec mózgu, zeby brać kredyt na 30 lat i nie być gotowym na stopy które były raptem 9lat temu….
źródło: comment_1670348333ZenRV0Cw9KNCb9DUwR1uPf.jpg
  • 5
Pulpit_sterowniczy_V8
Pulpit_sterowniczy_V8
06.12.2022, 19:37:52
  • 1
@Qullion: Żalisz się czy chwalisz że w półtora roku splaciłes tylko siedem lat? Co mnie to kuwa obchodzi gołodupcu?
Qullion
Qullion
06.12.2022, 19:39:40
  • 1
@Pulpit_sterowniczy_V8: nie ma to znaczenia, ty zacząłeś pisać o jakichś bajkach.
maryjuszpitagoras
maryjuszpitagoras
06.12.2022, 15:29:44 via Android
  • 6
Może jakieś ferie kredytowe? ( ͡º ͜ʖ͡º)
wujek_stiopa
wujek_stiopa
06.12.2022, 15:01:13
  • 6
Przeczytałem cały artykuł, ale gdzie ten kurna wykres!?
usunalemkonto
usunalemkonto
06.12.2022, 14:18:01
  • 6
Umowmy sie prezesi polskich bankow to mentalnie cinkciarze z epoki polskiej komuny. Ladny wizerunek projektowany w studiach reklamowych tego nie przykryje. Jesli tylko jedno biuro prawnicze ma wygranych prawomocnie 2000 spraw z bankami w sprawach frankowych to jaki pazdzierz musi dzialac w calej branzy bankowej. To jest banda niemoralnych cwaniakow, na nasze szczescie nieprofesjonalnych bo dosc latwo z nimi wygrac. Niech gnija.
  • 3
usunalemkonto
usunalemkonto
06.12.2022, 15:25:10
  • 0
@Ytaremtujest: chyba nie zalapalem dowcipu
Ytaremtujest
Ytaremtujest
06.12.2022, 15:32:39
  • 0
@usunalemkonto: wazne ze nie ma plastiku
Urajah
Urajah
06.12.2022, 19:09:19
  • 5
Kredyt na 500 tysięcy to z odsetkami ~1 milion. Czyli w Polsce, prawie 40 milionowym kraju, w październiku około 450 osób przestało spłacać kredyt. Co oznacza nie spłacanie? No nie zapłacili jednej raty.

Zakop za sianie paniki.
Contritio
Contritio
06.12.2022, 14:43:41
  • 5
No ale smutne, nagle panika i przerazenie ale jak sie dawalo kredycik 500k na klitke pod korek dla Kowalskiego przy zerowych stopach to teraz zdziwienie ze nie placi jak stopy wywalily na 7%? Ci analitycy w bankach to chyba praktykanci kierunków ekonomicznych. Jedynym ratunkiem jest zmiana oprocentowania, #!$%@? wiboru i zastosowanie zamiennika na jakis bardziej korzystny. Przeciez i tak nie beda splacac co zapewne za +/- pol roku doprowadzi do fali upadków.
  • 19
Duperel
Duperel
06.12.2022, 14:58:06
  • 14
@dupasmoka: TO JEST tak zajebisty argument. Powiedzmy wspólne dochody pary to 7k, rata 2k i nagle rośnie do 5k.
No ale #!$%@? inflacja jest wyższa od stóp!! Czego beczycie. Ze te wasze 7k jest warte teraz 5500? No ale przecież stopy mniejsze od inflacji to jakim cudem wam jest ciężko?
szymkov
szymkov
06.12.2022, 15:03:40
  • 10
przeciez aktualny wibor6m 7.4% jest korzystny. dalej duzo ponizej inflacji 17%


@dupasmoka: Gdyby pensje / wartość nieruchomości rosły tyle co inflacja to miałbyś rację. Tak to kredyciarz dostaje po dupie i inflacją, i miniratką - bardzo dla niego opłacalne, zaiste :-)
septokonchoplastyka
septokonchoplastyka
06.12.2022, 14:06:45 via iOS
  • 5
jak mógł wzrosnąć odsetek niespłacanych kredytów za październik skorood siernia do listopada były możliwe wakacje kredytowe? Może to banki źle coś raportowały?
  • 8
septokonchoplastyka
septokonchoplastyka
06.12.2022, 15:02:18 via iOS
  • 2
@VWgolf3: podczas wakacji kredytowych nie spłacasz kredytu
septokonchoplastyka
septokonchoplastyka
06.12.2022, 15:59:09 via iOS
  • 1
@VWgolf3: wiem, ale dlaczego skoro ktoś ma 2 kredyty (pomijam, że mało jest takich osób) to nie mógł spłacić tego drugiego, jeśli na pierwszym ma wakacje kredytowe? Ja bym się wstrzymał z ocenami do informacji nt. 1 kwartału 2023
murdoc
murdoc
06.12.2022, 13:55:21 via Wykop Mobilny (Android)
  • 5
Gdzie ten "pionowy wykres w górę"?
  • 1
wujek_stiopa
wujek_stiopa
06.12.2022, 15:02:38
  • 0
@murdoc: dokładnie. Tytuł wprowadza w błąd
Krupier
Krupier
06.12.2022, 15:11:35
  • 4
Tak generalnie powinno być, więc skąd biorą się te słabe dane za październik? Być może paradygmat spłaty hipoteki przed wszystkimi innymi zobowiązaniami się zmienił i rata przesunęła się do czołówki nieregulowanych zobowiązań? Tego nie wiemy. Gdyby się tak jednak stało, znaleźlibyśmy się w zupełnie innej rzeczywistości. Na temat tego jak ona będzie wyglądała możemy co najwyżej fantazjować.


Mmm, wartościowe dane, to lubię. XD
ozabazo
ozabazo
06.12.2022, 14:18:14
  • 4
To państwo robiące gałę bankom to mocny mem. Banki morawieckiego dadzą radę, uwierzcie. A wykopki z iq 45 będą walić na ludzi z kredytem
źródło: comment_1670336252E6MB465YCBYECjh9ARsW8q.jpg
  • 3
szpongiel
szpongiel
06.12.2022, 14:33:36
  • 0
@ozabazo: jak już, to trzymanie niskich stóp jest robieniem gały banksterom.
Ale to trzeba kumać o czym się pisze ( ͡° ͜ʖ ͡°)
ozabazo
ozabazo
06.12.2022, 14:50:50
  • 0
@sebastian_burczynos: No, mamy zgoła inne doświadczenia, ale szanuję twoją, oczywiście błędną z założenia, w moim mniemaniu, opinię. Jednocześnie życzę wszystkiego najlepszego, dobrobytu i zdrowia!
MagicznyLolek
MagicznyLolek
06.12.2022, 16:56:11 via iOS
  • 3
Czego u nas nie ma hipotek na 2 % tak jak w cywilizowanych krajach? Co znowu niemec pluje nam w twarz?
  • 2
janosik1222
janosik1222
06.12.2022, 17:11:26
  • 2
@MagicznyLolek: Bo to złodziejski kraj, dlatego z niego już dawno wyjechałem i dobrze, bo to co się dzieje, to jest masakra
ninio
ninio
06.12.2022, 18:32:44
  • 0
@MagicznyLolek: No nie wiem, może inflacja 18% ma z tym coś wspólnego ( ͡º ͜ʖ͡º)
pytlar
pytlar
06.12.2022, 16:18:51
  • 3
Artykuł jest sensacyjny, ale jak się spijzy na same raporty nakowe, ilość zagrożonych kredytów bankowych to zaledwie 2,5%. To duuzo mniej niż w większości krajów UE.

A rynek kredytów hipotecznych jest wart setki miliardów, gdzie tu 450 milionów, to gdzieś 10 tysiący mieszkań. W skali kraju wciąż bardzo malo
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • Strona 1 z 3
  • >
  • Wykopujący (724)
  • Zakopujący (26)

Hity

tygodnia

Jak wam ukradną coś poniżej 500zł i macie monitoring nie zgłaszajcie na policje
3298
Orlen nie wpuszcza kontrolerów NIK chcących sprawdzić fuzję
2978
18+

Zawiera treści 18+

Ta treść została oznaczona jako materiał kontrowersyjny lub dla dorosłych.

  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Były premier skazany za to, że nie utrzymuje byłej żony, niepracującej od 10 lat
2094
Mamy rekord: wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w 2022 najwyższy od 1997!
2026
Pokaż więcej

Powiązane tagi

  • #kredythipoteczny
  • #mieszkanie
  • #gielda
  • #ekonomia
  • #finanse
  • #inwestycje
  • #mieszkaniedeweloperskie
  • #inflacja
  • #pieniadze
  • #codziennywibor

Wykop © 2005-2023

  • Nowy Wykop
  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane

Wykop.pl

Podróże

Gospodarka

Ukraina

Technologia

Motoryzacja

Sport

Rozrywka

Informacje

Ciekawostki