Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko320
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
  • Wykop.pl
  • Ciekawostki

    Ciekawostki
  • Informacje

    Informacje
  • Rozrywka

    Rozrywka
  • Sport

    Sport
  • Motoryzacja

    Motoryzacja
  • Technologia

    Technologia
  • Ukraina

    Ukraina
  • Gospodarka

    Gospodarka
  • Podróże

    Podróże

Dostosuj Wykop do siebie

Wybierz treści, które Cię interesują
i zapisz jako Własną kategorię.

542

Koniec z posłem mniejszości niemieckiej w Sejmie? Jest projekt zmian

Posłowie Solidarnej Polski chcą zmian w Kodeksie Wyborczym, a konkretnie uchylenia przepisu, który zwalnia komitety wyborcze utworzone przez mniejszości narodowe z pięcioprocentowego progu wyborczego. Według autorów projektu utrzymanie takiego przywileju uderza w równość wyborów.

Emigrant1
Emigrant1
z
prawo.pl
dodany: 30.11.2022, 05:18:04
  • #
    polska
  • #
    sejm
  • #
    mniejszoscniemiecka
  • #
    prawo
  • #
    bekazprawakow
  • 246
    • Facebook
    • Twitter

Treści powiązane (1)

Duplika

konto usunięte
z wykop.pl
  • 0

Komentarze (246)

najlepsze

Kierowca-ufo
Kierowca-ufo
30.11.2022, 06:40:47
  • 275
I bardzo dobrze. Gdzie w niemczech, francji czy UK jest poseł polski? Są co najwyżej polskiego pochodzenia.

Polityka wobec mniejszości narodowościowych powinna być lustrzanym odbiciem polityki wobec naszych mniejszości za granicą.
  • 73
Elchupacabrone
Elchupacabrone
30.11.2022, 07:32:45 via iOS
  • 274
@Kierowca-ufo: W Niemczech nie ma mniejszości polskiej, są za to serbo-łużyczanie, którzy mają posła w bundestagu. Jeśli dobrze pamiętam (popraw mnie jeśli się mylę) przed II WŚ również mieliśmy posłów w ich rządzie, gdy w skład rzeszy wchodziły tereny z mniejszościà polską.
Skończ powielalać propagandę matołków.
dqdq1
dqdq1
30.11.2022, 08:09:03
  • 103
@Ziembaa: wybiorą- podłącza się pod większa partie.

Musi się niexle w PiS-ie palić ze sądzą ze dzięki temu uda im się mieć jednego posła więcej.
Djelon
Djelon
30.11.2022, 08:10:38
  • 116
Akurat ten jeden poseł jest tam z powodu prawdziwej równości wyborów, cała reszta z powodu polskiej ordynacji wyborczej ma zaburzone proporcje, dzięki temu pis ze swoimi około 33% procentami głosów jest w stanie rządzić jakby miał ponad 50%.

Ludzie głosują na skostniałe molochy partyjne, zamiast na swojego przedstawiciela ze swojego regionu.
  • 13
Turaglar
Turaglar
30.11.2022, 11:40:20
  • 22
@guest: No ba: pokazuje to np. Francja, gdzie głosy dzielą się po 3 partie z poparciem rzędu 25-30% (Macron, Le Pen, lewica i komuniści). Albo UK, gdzie partie z poparciem rzędu 10%, ale równomiernie rozłożone (Liberałowie, UKIP itd.) nie mają praktycznie reprezentantów, gdy zlokalizowane, jak Szkocka Partia Narodowa - mogą zmonopolizować całe regiony.

W naszych warunkach dzięki temu mielibyśmy wybór jak do Senatu: PiS lub mniej lub bardziej losowo przydzielony opozycjonista
Turaglar
Turaglar
30.11.2022, 11:59:26
  • 9
@demagog: No akurat historia pokazuje, że nasza ordynacja wyborcza akurat DZIAŁA JAK NALEŻY - bo celem wyboru metody d'Hondta było zapewnienie stabilnej większości opartej o najsilniejsze ugrupowania, żeby sytuacja jak w 1991, że jest prawie 30 partii w sejmie i potem trzeba jakoś budować sojusze z 1-2 osobowymi ugrupowaniami się nie powtórzyła. No i się nie powtórzyła - mamy stabilne sejmy z mniej niż dziesiątką klubów/kół parlamentarnych.

Czy to dalej ma
Mr--A-Veed
Mr--A-Veed
30.11.2022, 10:43:35 via Wykop Mobilny (Android)
  • 29
Każdy próg wyborczy uderza w wolność wyborów oraz ich proporcjonalność.

Ale sobie posłowie głównych partii już progu nie zniosą...
Bounty
Bounty
30.11.2022, 11:23:19
  • 26
Przede wszystkim to trzeba #!$%@?ć D'honta bo to kpina że partia z 35% moze samodzielnie rzadzic
  • 4
Bounty
Bounty
30.11.2022, 11:57:42
  • 10
@haxx: pomiewaz 65% obywateli przegrywa z 35%
Bounty
Bounty
30.11.2022, 12:24:23
  • 5
@haxx: jak 80% spoleczenstwa postanowi pozostałe 20% rozstrzelać to nie nazwiemy tego demokracją, demokracja to nie tylko proces głosowania, to nie jest "lewactwo" tylko podstawowa wiedza o społeczeństwie i polityce
sowiq
sowiq
30.11.2022, 11:26:58
  • 20
Posłowie Solidarnej Polski chcą zmian w Kodeksie Wyborczym, a konkretnie uchylenia przepisu, który zwalnia komitety wyborcze utworzone przez mniejszości narodowe z pięcioprocentowego progu wyborczego


Ja proponuję uważnie się przyjrzeć zapisom, które zostaną przegłosowane przy okazji tej zmiany, bo moim zdaniem mogą one być dużo bardziej interesujące.
  • 1
devbotpl
devbotpl
30.11.2022, 11:45:25
  • 4
@sowiq: dokładnie, to może być znów zasłona dymna.
jeanpaul
jeanpaul
30.11.2022, 12:34:14
  • 17
I cyk tryb "bic Niemca" wlaczony.

#!$%@? z innymi waznymi sprawami, miliardami czekajacymi na laske polskich politykow. Wazne ze mniejszosc niemiecka nie bedzie miala swojego posla. Szczegolnie ze ten raczej glosowal przeciwko.

A dla tych ktorzy marudza, ze nie ma mniejszosci niemieckiej w Niemczech to wiini sa sami Polacy. Przez wiele lat bylo tak Polak Polakowi dobrym tradycyjnmy polakiem z "modlitwy Polaka". Pomijajac fakt, ze status mniejszosci przysluguje 4 grupom etnicznym i
  • 3
Stulejman_Beznadziejny
Stulejman_Beznadziejny
30.11.2022, 17:12:55
  • 1
@jeanpaul: podziwiam fakt, że mieszkając na obczyźnie podjąłeś wysiłek, żeby zachować polskość w dziecku. Jeśli bym wyjechał i dorobił się dzieci to specjalnie bym nie uczył dzieci polskiego ani o tym kraju, gdyż uważam, że nie warto. To nie jest kraj dla ludzi, by pielęgnować tożsamość narodową u dzieci, które i tak nigdy nie zamieszkają w tym burdelu na kółkach.
jeanpaul
jeanpaul
01.12.2022, 14:43:07
  • 1
podziwiam fakt, że mieszkając na obczyźnie podjąłeś wysiłek, żeby zachować polskość w dziecku. Jeśli bym wyjechał i dorobił się dzieci to specjalnie bym nie uczył dzieci polskiego ani o tym kraju, gdyż uważam, że nie warto. To nie jest kraj dla ludzi, by pielęgnować tożsamość narodową u dzieci, które i tak nigdy nie zamieszkają w tym burdelu na kółkach.


@Stulejman_Beznadziejny:

Kazdy postepuje jak chce. Twoja postawa tylko potwierdza moje slowa o
bardzospokojnyczlowiek
bardzospokojnyczlowiek
30.11.2022, 12:32:13
  • 12
Bycie posłem mniejszości niemieckiej to chyba najłatwiejsza fucha ever, nikt się nie czepia, nikt nie wie o twoim istnieniu, siedzisz, pierdzisz w stołek, a kasa leci
  • 1
pierrerobes
pierrerobes
30.11.2022, 15:09:24
  • -1
@bardzospokojnyczlowiek: tylko nie masz z kim na przerwie pogadać, bo wszyscy idą na spotkania kół i klubów, a dla ciebie tylko restauracja sejmowa pozostaje. Ale i tu skucha, do lustra sznapsa masz pić? Wszyscy przecież na zebraniach...
LemurChmur
LemurChmur
30.11.2022, 11:25:09
  • 8
Próg wyborczy sam w sobie godzi w równość.
  • 4
marceli97
marceli97
30.11.2022, 11:34:20 via Android
  • 8
@LemurChmur i bedzisz mieć jak w Knessecie- 21 partii i burdel na kółkach
eraserhead
eraserhead
30.11.2022, 11:46:18
  • 1
@LemurChmur: podobnie jak metoda D’Hondta, które przypisuje zwycięskim głosom wyższą wagę. Ludzie wierzą, że oddając swój głos przefiltrowany przez próg wyborczy i tę metodę nadal uczestniczą w demokracji :)
Imzdx
Imzdx
30.11.2022, 12:43:47
  • 7
Istnieje progu wyborczego jest samo w sobie uderzeniem w "równość".
  • 1
ostatni_lantianin
ostatni_lantianin
30.11.2022, 14:31:24
  • 1
@Imzdx: tak, ale ta równość jest niedobra (dla partii :))
Augustyni
Augustyni
30.11.2022, 11:51:26
  • 7
Kampania antyniemiecka rozpędza się (ʘ‿ʘ)
szefu1986
szefu1986
30.11.2022, 14:40:52 via Wykop Mobilny (Android)
  • 5
Teoretyzując, wymóg progu wyborczego jest sprzeczny z konstytucją, w której stoi, że wybory mają być proporcjonalne.
  • 2
pierrerobes
pierrerobes
30.11.2022, 15:31:10
  • 2
@szefu1986: "Wybory do Sejmu są powszechne, równe, bezpośrednie i proporcjonalne" - czy są również równe, jeśli dla jednego kandydata jest wymagany próg wyborczy, a dla innego nie?
szefu1986
szefu1986
30.11.2022, 16:01:57 via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@pierrerobes: dlatego progi należy znieść, tak jak i stałe miejsce w sejmie. Jednak przyzwyczailiśmy się już dawno do skandali.
Pomorski_Wilk
Pomorski_Wilk
30.11.2022, 13:45:30
  • 5
Bardzo dobra postawa. Polacy w Niemczech nie maja analogicznych praw, a Niemców formalnie po 1945 roku nie powinno być w Polsce, bo zostali deportowani. Zostali tylko Ci, co deklarowali narodowość polską i mówili po polsku/śląsku ( ͡° ͜ʖ ͡°)

PS. Niemcy do tej pory nie zwrócili majątku Związku Polaków w Niemczech, zagarniętego przez III Rzeszę w 1939 roku.
szczyp1orek
szczyp1orek
30.11.2022, 12:31:28
  • 5
To próg wyborczy i zasada D'Hondta powinny być zlikwidowane. One niszczą równość wyborów, a im trudniej dogadać się w sejmie, tym lepiej dla narodu.
LECH_TACZKA
LECH_TACZKA
30.11.2022, 16:22:50
  • 3
W Niemczech mamy Polonię szacowaną na 1,5-2 mln. Nikt tam nie dba o to by z tego powodu umieszczać Polaków w Parlamencie. U nas to jakaś bezsensowna zaszłość. Już dawno temu powinni zlikwidować ten przywilej. Jak chcą się dostać do Parlamentu to niech startują na zasadach jak inni posłowie.
  • 1
Rustyyyy
Rustyyyy
01.12.2022, 09:35:40 via iOS
  • -1
@LECH_TACZKA: Dla tego ze jest to ludność napływowa
pierrerobes
pierrerobes
30.11.2022, 14:06:39
  • 3
Teoretyzując: Niemcy mogą mieć wybranych 100% posłów do Sejmu (jednego z mniejszości i pozostałych 459 startujących z normalnych list), natomiast Polacy nie mogą mieć 100% posłów, gdyż jeden mandat otrzyma MN.
Pytanie kontrolne: kto ma większe prawa w Polsce? ¯\_(ツ)_/¯
  • 3
Noyclah
Noyclah
30.11.2022, 14:55:09
  • 0
Teoretyzując: Niemcy mogą mieć wybranych 100% posłów do Sejmu (jednego z mniejszości i pozostałych 459 startujących z normalnych list), natomiast Polacy nie mogą mieć 100% posłów, gdyż jeden mandat otrzyma MN.

Pytanie kontrolne: kto ma większe prawa w Polsce? ¯_(ツ)_/¯


@pierrerobes: To nie jest prawda :) Polacy mogą przecież zagłosować na posła MN :) Poza tym, pomimo zniesienia progu wyborczego dla MN, ich kandydat może po prostu się nie dostać do
walenty-merkel
walenty-merkel
30.11.2022, 20:09:11
  • 0
Nie teoretyzując, a licząc - NIE.

@pierrerobes:
winobranie
winobranie
30.11.2022, 09:58:46
  • 2
Według danych Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań z 2011 r.  na terenie RP mieszkało 147,8 tys. osób deklarujących przynależność niemiecką (jaką jedyną narodowość niemiecką wskazało jedynie 44,5 tys. osób, 103,3 tys. osób połączyło narodowość niemiecką z polską, 74,5 tys. osób zadeklarowało narodowość niemiecką jako pierwszą, 73,3 tys. jako drugą).


Nieprawda. Owszem 147,8 tys. osób zadeklarowało narodowość niemiecką, owszem 44,5 tys. osób zadeklarowało narodowość niemiecką jako jedyną, ale nieprawdą jest że 103,3
źródło: comment_16698021150GR7r70zsEHNYrkjlIKtnZ.jpg
  • 1
Tym
Tym
30.11.2022, 11:37:38
  • 2
@winobranie: Dziennikarzyna od 147,8 tys (wszystkie deklaracje niemieckie) odjął 44,5 tys. (deklaracje wyłącznie niemieckie) i wyszło mu 103,3 tys. - czyli deklaracje niemieckie włącznie z inną narodowością.

Sęk w tym, że z tego tylko 63,8 tys. zadeklarowało niemiecko-polską narodowość, a reszta niemiecko-inną. Najczęściej jest to narodowość "niemiecko-śląska".
ElefantKatona
ElefantKatona
30.11.2022, 21:13:49
  • 1
Czyli kolejny gest dla gestu ze strony Solidarnej Polski
rafal-hard
rafal-hard
30.11.2022, 12:54:01
  • 1
Jeszcze tylko pozbawić praw wyborczych ludzi w więzieniach i będzie też lepiej. A na końcu zrobić warzone głosy gdzie głos osoby bez wykształcenia jest arty 0,7 a z pełnm wykształceniem 1 całą
perqsista
perqsista
30.11.2022, 12:26:17
  • 1
Jak zwykle, temat z dupy dla zamydlenia oczu ze pisiory wykańczają ten kraj.
Nolimit
Nolimit
30.11.2022, 11:53:57
  • 1
To nie pierwszy zamach na polską tradycję parlamentarną tego ugrupowania.
A.....w
konto usunięte 30.11.2022, 11:40:40
  • 1
Teraz powinniśmy mieć kilku posłów ukraińskich ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • 2
ozabazo
ozabazo
30.11.2022, 12:46:13
  • 6
@Artur_w: Mamy paru ruskich.
triple_trouble
triple_trouble
30.11.2022, 12:48:44
  • 3
Mamy paru ruskich


@ozabazo: możliwe, w pi$$ie mogli się zataić.
dziwneumniedziala
dziwneumniedziala
30.11.2022, 11:33:10
  • 1
A wiecie która partia pierwsza wpadła na ten pomysł? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

rambo122
rambo122
01.12.2022, 08:19:56 via Android
  • 0
A wiecie że jak jest więcej niż chyba 20% obcokrajowców jeden narodowości, to trza stawiać znaki dwujęzyczne? Jest tak np.w opolskim w niektórych miastach. Ukraińców też coraz więcej to i proszę się nastawić na znaki z cyrylicą, że zaniedługo będą stawiać. Już słyszę te wycie "huuuru duuru #!$%@?ć z naszej Polski" ( ͡º ͜ʖ͡º)
  • 1
winobranie
winobranie
01.12.2022, 09:23:48
  • 1
@rambo122: Coś słyszałeś ale niedokładnie.
walenty-merkel
walenty-merkel
30.11.2022, 20:02:27
  • 0
Gdyby w republice chodziło a taką "równość", jak ją sobie "Solidarna" Polska wyobraża, to równa byłaby tylka ta mniejszość, która więcej zpłaci - Krulokrates z Aten w "Wolnościach kapeluszem zakrytych".

Wybory w Polsce nie są "równe" i z drugiej strony, "większości":
1. próg jest nierównością,
2. d'Hondt jest nierównością,
3. a przy JOW-ach 25% mniejszość może mieć "większość konstytucyjną".
profSowa
profSowa
30.11.2022, 19:05:02
  • 0
Polacy nie mają posła w niemieckim parlamencie, więc niemcy nie powinni mieć w polskim. Fakt, że niemcy mają jakieś tam prawo (argument niektórych polskich samo nienawidzących się i uległych frajerów), że 1% czy 2% nie ma żadnego znaczenia. Mają zmienić tak prawo, żeby nam odpowiadało. Jeżeli nie to należy usunąć niemiaszków z naszego parlamentu.
  • 10
jabolmax
jabolmax
30.11.2022, 22:34:30
  • 3
@profSowa: w Niemczech nie ma polskiej mniejszości tylko polscy imigranci, na posła zasługują Serbołużyczanie.
na tej samej zasadzie nie mamy ukraińskiego posła.
profSowa
profSowa
01.12.2022, 21:53:14
  • 0
@jabolmax:

polska trudny język czy czytanie map? doskonale wiem tylko nie chce mi się tłumaczyćze w wyniku zmian granic na terenie polski mimo wysiedleni dalej pozostałą duża grupa Niemców, moja rodzina należy do nich.


a ha ha

czy wyjaśniłem ci różnicę? czy dalej skomplikowane?


a czy ja mówiłem o mniejszości narodowej? polska trudna język, Helmut?

Ja mówię o prawach dużej populacji Polaków w Niemczech, dofinansowaniu nauki, które jest
  • <
  • 1
  • 2
  • Strona 1 z 2
  • >
  • Wykopujący (542)
  • Zakopujący (9)

Hity

tygodnia

Skandaliczna postawa policji. Odnalazł własny skradziony motocykl, a policja...
3762
Fałszywie oskarżała o gwałt. Wyrok 8,5 roku
2726
Pruszków: Nagrywali, jak znęcają się nad rówieśnikiem. Są zatrzymani
2489
18+

Zawiera treści 18+

Ta treść została oznaczona jako materiał kontrowersyjny lub dla dorosłych.

  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
GUS: Inflacja bije kolejny rekord - w lutym 2023 wyniosła 18,4% r/r
2084
Pokaż więcej

Powiązane tagi

  • #polityka
  • #europa
  • #wydarzenia
  • #ciekawostki
  • #ekonomia
  • #swiat
  • #historia
  • #ukraina
  • #prawo
  • #sport

Wykop © 2005-2023

  • Nowy Wykop
  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane

Wykop.pl