Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko524
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
  • Wykop.pl
  • Ciekawostki
  • Informacje
  • Rozrywka
  • Sport
  • Motoryzacja
  • Technologia
  • Ukraina
  • Gospodarka
  • Podróże

Dostosuj Wykop do siebie

Wybierz treści, które Cię interesują
i zapisz jako Własną kategorię.

934

Milion symulacji mundialu 2022

Na podstawie rankingu ELO przeprowadziłem 1 000 000 symulacji rozpoczynającego się dzisiaj turnieju. Kto wygrywał najczęściej? Jak radziła sobie Polska? Chociaż w taki sposób wychodziliśmy z grupy?

noas
noas
z
wykop.pl
dodany: 20.11.2022, 09:45:01
  • #
    mecz
  • #
    reprezentacja
  • #
    statystyka
  • #
    programowanie
  • #
    katar2022
  • 135
    • Facebook
    • Twitter

MILION symulacji mundialu 2022

Do pierwszego gwizdka XXII mistrzostw świata pozostały godziny, albo już w ogóle się rozpoczął, bo nie wiem kiedy to czytacie. Mundial kontrowersyjny, kupiony, zbudowany na grobach ponad 6500 robotników, ale skupmy się na piłce. A konkretnie: na statystyce i 1 000 000 symulacji turnieju bazowanych na rankingu ELO.


METODOLOGIA

W skrócie: symulacja bazuje na podstawie rankingu ELO i ichniejszej metodzie wyliczania prawdopodobieństwa na zwycięstwo zespołu w danym meczu. Na podstawie tej liczby, obu zespołom zostaje przyporządkowany rozkład prawdopodobieństwa strzelenia n bramek w meczu, obliczony za pomocą modelu stworzonego z udziałem kursów bukmacherskich i linii trendu z excela. Potem wystarczy już tylko wylosować dwie liczby, sprawdzić wynik, dopisać 3 punkty zwycięzcy i tak jak irl działa ranking ELO, zaktualizować ranking dla obu zespołów.

Dla zainteresowanych, na końcu znaleziska link do githuba, gdzie zrobiłem szybki raporcik w pdfie z samego modelowania.


KTO BĘDZIE MISTRZEM ŚWIATA?

Bez zaskoczeń, najwięcej, bo aż 186 733 symulacji wygrała 1. w rankingu ELO Brazylia, czyli 18,7% ze wszystkich turniejów. Tuż za ich plecami uplasował się nasz grupowy rywal - Argentyna wygrała mundial w 16,8% przypadków.

A potem? Długo nic, bo podium dopełnia Holandia (4. w rankingu ELO), która wygrywała ponad 2 razy rzadziej od Albicelestes - w 8,18% mistrzostw.


Polska w tym zestawieniu uplasowała się na 16. miejscu - zostaliśmy mistrzami świata 9 488 (0,95%) razy.

 
Tuż pod nami uplasował się Meksyk (0,87%), a Arabia Saudyjska była 3. od końca wygrywając tylko 0,07% mundiali.

Gorsze od Arabii były tylko dwa Afrykańskie zespoły - Kamerun i Ghana, które wygrały kolejno tylko 258 (0,03%) i 146 (0,01%) z miliona symulacji.


Mistrz świata najczęściej grał w grupie G - w 22,9% symulacji (z czego większość to Brazylia xd). Druga była nasza grupa z 18,7%, a z trzecia z wynikiem 12,6% grupa śmi'E'rci z Hiszpanią i Niemcami. Najrzadziej wygrywał reprezentant grupy B (angielskiej) - 5,2% turniejów.


Świetne rankingi Brazylii i Argentyny nie wystarczyły, żeby nowy symulacyjny mistrz był najczęściej z Ameryki Południowej - klasyfikację kontynentów wygrała Europa z 54,5% wygranych.

Konfederacja COMNEBOL zwyciężyła 39,7% razy, Azja 2,72%, Ameryka Płn. 2,35%, a Afryka 0,77% mistrzostw. Ale wróćmy do Polski.

595870385a41774b42683878_16689370167zAcpoycA6ykHnaIq3jezG.jpg

WYJDZIEMY W KOŃCU Z GRUPY?

Tak, na 46,18%.

To ciut lepiej niż Meksyk, który dokonał tej sztuki w 44,63% mundiali. El Tri wypełnili też 28-letnią klątwę odpadania w 1/8 finału w 27,8% turniejów.
Naszą grupę oczywiście zazwyczaj dominowała Argentyna, NIE wychodząc z niej tylko w 6,6% symulacji. Na drugim biegunie Arabia Saudyjska, wychodząca z grupy 15,8% razy.


Reprezentacja Polski najczęściej zajmowała 2. miejsce - 35,3% razy. Trzeci byliśmy niemal równie często, 33,5% razy. W 10,9% turniejów wygrywaliśmy grupę, a w pozostałych 20,3% byliśmy czwarci.


Średnio uzyskaliśmy w grupie 3,77 punktów, z następującymi średnimi wynikami spotkań:

Polska - Meksyk: 1,15 - 1,13

Polska - Arabia Saudyjska: 1,54 - 0,84

Polska - Argentyna: 0,63 - 1,93


595870385a41774b42683878_1668937041Yx6vzyQhOC8NxOBbcxi6Up.jpg


CO MOŻEMY OSIĄGNĄĆ NA TYM MUNDIALU?

Wielu mówi, że wyjście z grupy to plan maksimum - bo potem trafimy na Francję. Faktycznie, najczęściej, bo w 44,7% symulacji naszymi rywalami w 1/8 byli trójkolorowi. Bój o ćwierćfinał z Francuzami wygrywaliśmy w 32,8% z tych spotkań.


Ale jeśli nie Francja, to może być już tylko lepiej. Danię, z którą graliśmy w 38,7% jednych ósmych, ograliśmy w 35,9% z tych pojedynków, a jeszcze lepiej szło z Australią (8,7% na taki mecz, w 56,9% wygrany) i Tunezją (7,9% / 57,8%)


Podsumowując, do ćwierćfinału weszliśmy w 17,6% turniejów (38,1% winrate w 1/8 finału)


Tam najczęściej czekała na nas Holandia lub Anglia, ale rozpędzona lokomotywa Czesława Michniewicza wygrała aż 45,2% wszystkich rozegranych ćwierćfinałów, awansując do półfinału w 7,95% turniejów.


W półfinale winrate już spadł. Najczęściej grając półfinał z Brazylią lub jedną z europejskich potęg z grup E-H, wygraliśmy go w 36,1% przypadków, dając nam 2,87% mundiali, na których graliśmy w finale i oczywiście 5,08% mundiali z meczem o 3 miejsce.


W siódmym meczu turnieju najczęściej czekali na nas po prostu faworyci całego turnieju, Argentyna (znowu), Brazylia czy Holandia, więc nie było łatwo.

Mecz o brąz wygraliśmy 36,4% razy, powtarzając największy sukces reprezentacji na mundialu w 1,85% wszystkich symulacji.


Częściej niż z brązem wyjeżdżaliśmy ze srebrem, bo przez przegrany w 66,9% przypadków finał, byliśmy drudzy w 1,92% mundiali.

Ale pozostałe 33,06% doprowadziło do tego, że wirtualny Puchar Świata wznieśliśmy w 0,949% turniejów. Ale jak się można domyślić, to nie my byliśmy najczęstszym uczestnikiem meczu z 18 grudnia...

595870385a41774b42683878_1668937062GatQw1LnPgkFbFLO5tBMPG.jpg

FINAŁ, NA KTÓRY WSZYSCY CZEKAMY

Argentyna - Portugalia, wiecie że to o to mi chodzi. Drugi i szósty zespół rankingu ELO, więc powinien wydarzać się raczej często. I tak było, bo to spotkanie kończyło 2,25% mundiali (6. najczęstszy finał). W nim częściej, bo w 60,4% pojedynków ze swoją drużyną triumfował Leo Messi.


Jeszcze częściej niż z Cristiano, robił to przeciwko Kylianowi Mbappe, bo mecz Argentyna - Francja zamykał 2,69% mistrzostw, najwięcej. I tu też zazwyczaj (61,1%) wygrywał.


Mimo zdecydowanej przewagi koalicji brazylijsko-argentyńskiej w klasyfikacji najczęstszego mistrza świata, taki południowoamerykański finał zajął 2. miejsce, bo rozkład drabinki częściej kojarzył te zespoły w półfinale (aż 7% wszystkich turniejów)


Ale Samuel Eto'o oczekuje innego finału. Prezes Kameruńskiej Federacji Piłkarskiej obstawił finał Kamerun - Maroko - niestety, spośród 1 000 000 symulacji zdarzył się on jedynie 3 razy (0,0003%). Za to dwa razy wygrał go Kamerun (zespół z najmniejszym prawdopodobieństwem na wyjście z grupy), w tym raz 4:2 w karnych.


595870385a41774b42683878_1668937096ExDLP3pLcCCEjED7FENBf2.jpg




Jeśli ktoś chce sobie wygenerować swoje mundiale i potem jakoś je przejrzeć w poszukiwaniu np. kameruńskich sukcesów, zapraszam na githubik: 

https://github.com/kseligga/qa...


Przypominam, że tam też pdf z metodologią (po angielsku) oraz poniższe grafiki w lepszej jakości (na google docs), pzdr

Treści powiązane (4)

18+

Zawiera treści 18+

Ta treść została oznaczona jako materiał kontrowersyjny lub dla dorosłych.

  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się

Wcześniej podobną symulacje przeprowadził matematyk z Oxfordu

plackojad
z wykop.pl
  • 17

Komentarze (135)

najlepsze

plackojad
plackojad
20.11.2022, 10:07:01
  • 301
Wcześniej podobną symulację przeprowadził matematyk z Oxfordu (dodałem w powiązane). Główna różnica to uwzględnienie również wskaźników xG ("expected goals"). Tam Polska nie wychodzi z grupy ( ͡° ʖ̯ ͡°)
  • 10
dbcoop
dbcoop
20.11.2022, 12:01:04
  • 606
@plackojad: Polska używa wskaźnika "xD"
plackojad
plackojad
20.11.2022, 12:01:47
  • 189
@dbcoop: Czyli "experienced dno" xD
HlHl
HlHl
20.11.2022, 10:26:29 via Android
  • 194
Symulacja nie bierze pod uwagę jednego czynnika czyli Michniewicza któremu prawie udała się sztuka spuszczenia Mistrza Polski do niższej klasy rozgrywkowej
Prawie, bo w ostatniej chwili się go po pozbyto i drużynę na prostą wyprowadził Vukovic.

Za to niebagatelne osiągnięcie ten dureń dostał kadrę.
Ten Mundial skończy się dla nas katastrofą
  • 8
robalecki
robalecki
20.11.2022, 10:58:30
  • 140
@HlHl: > Ten Mundial skończy się dla nas katastrofą
Czyli jak każdy ( ͡° ͜ʖ ͡°)
qtaczDickinson
qtaczDickinson
20.11.2022, 12:48:18
  • 25
@HlHl: a w tym samym czasie ograł tą Legią Leicester i Spartaka Moskwa na wyjeździe, 2/2 mecze pucharowe zanim go zwolnili. Leicester. Klub z angielskiej Premier League. Kilka sezonów temu mistrz Anglii. Wcześniej z młodzieżówką wyrzucił z Euro Portugalię, a na samych mistrzostwach ograł Włochy i Belgię. Jeszcze wcześniej z Zagłębiem- typowym zespołem środka tabeli- zdobył mistrzostwo Polski. To jak to jest, panie ekspert? W końcu Czesiu taki #!$%@? czy jednak
ab6661
ab6661
20.11.2022, 12:02:59
  • 118
WYJDZIEMY W KOŃCU Z GRUPY?

Tak, na 46,18%.


Czyli w symulacji wychodzi praktycznie rzut monetą, a w rzeczywistości NIE xD

Symulacja nie wie, że to reprezentacja Polski i że Szczęsny puści szmatę, a Milik nie trafi z 2 metrów na pustą xD
źródło: comment_166894607763iibjTp6XIWLWdbassAd5.jpg
  • 4
DFWAFDS
DFWAFDS
20.11.2022, 12:14:59
  • 68
@ab6661: a Krychowiak #!$%@? czerwoną kartkę
ch1va5
ch1va5
20.11.2022, 14:43:12
  • 1
@DFWAFDS: właśnie miałem pytać jak tam u buka kurs, że będzie czerwo dla Krychy
(。◕‿‿◕。)
BobMarlej
BobMarlej
20.11.2022, 10:38:04
  • 89
Spośród 10^10^10^7 wszechświatów równoległych podobno istnieje tylko jeden, w którym Euro 2004 wygrywa Grecja.
  • 8
f0rtnight
f0rtnight
20.11.2022, 12:27:14
  • 33
@sasik520: nie, bo to nie to samo
tytjan17
tytjan17
20.11.2022, 12:41:27 via Wykop Mobilny (Android)
  • 6
@Pabloos: (a^n)^m = a^(n*m),
ale
a^(n^m) ≠ a^(n*m)
FuckUe
FuckUe
20.11.2022, 09:54:40
  • 80
@noas zajebista praca ;D
  • 2
Mordall
Mordall
20.11.2022, 12:26:20 via iOS
  • 26
To nie paraolimpiafa zeby polska wyszla z grupy
vartan
vartan
20.11.2022, 13:38:43 via Android
  • -2
@FuckUe eeee niby tak, ale to po prostu pokazuje rozkład zmiennej losowej.
To tak jakby każda z drużyn dostaje losy. Najwięcej Brazylia etc.
I rozpoczyna się losowanie totolotka.
Efektem jest... Ranking ELO.
Niesamowite :)
drooeed
drooeed
20.11.2022, 10:03:35 via Wykop Mobilny (Android)
  • 72
Milion symulacji, a na końcu i tak wygrywają Niemcy ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • 6
orle
orle
20.11.2022, 12:09:19
  • 26
Milion symulacji, a na końcu i tak wygrywają Niemcy ( ͡° ͜ʖ ͡°)


@drooeed: Głupawy cytat Linekera. W ostatnich siedmiu turniejach niemiecka reprezentacja wygrała tylko jeden raz. Przegrali nawet w 2006 roku, kiedy organizowali mistrzostwa u siebie.
Tymczasem Brazylijczycy i Francuzi wygrali po dwa razy.
l.....l
konto usunięte 20.11.2022, 12:25:54
  • 13
Milion symulacji, a na końcu i tak wygrywają Niemcy ( ͡° ͜ʖ ͡°)


@drooeed: Ostatnio nawet nie wyszli z grupy ( ͡° ͜ʖ ͡°)

WaldemarBatura
WaldemarBatura
20.11.2022, 12:11:54
  • 42
Wygra reprezentacja Kataru. Te twoje symulacje nie uwzględniają łapówek.
  • 4
Lulz1
Lulz1
20.11.2022, 13:29:00
  • 1
@WaldemarBatura:

Mam nadzieję, że "dadzą radę" i do finału dojdą ;D
Mike_Ainsel
Mike_Ainsel
20.11.2022, 15:25:48
  • 0
@WaldemarBatura: Tylko z tego powodu będę ogladać dzisiejszy mecz.
witulo
witulo
20.11.2022, 12:06:35
  • 32
Tak sobie wyobrażam OPa
źródło: comment_1668945995NGyJ75tYYgSx2rFl5qe9NY.jpg
  • 1
mp0011_aledrugiekonto
mp0011_aledrugiekonto
20.11.2022, 15:55:35
  • 2
@witulo: A ja jestem optymistą:
źródło: comment_16689597316qL6iIgLGrPqcqkjNVFBOW.jpg
xGreatx
xGreatx
20.11.2022, 12:43:16
  • 21
Czy symulacja bierze pod uwagę to, że pierwszy raz nasza reprezentacja nie będzie grała na kacu bo alkohol został zbanowany?
  • 1
savalas
savalas
20.11.2022, 13:01:07
  • 4
@xGreatx: a czy Ty brałeś pod uwagę, że Polacy mają tym więcej alkoholu im bardziej jest on banowany? ;)
milo1000
milo1000
20.11.2022, 10:17:35
  • 15
Fajna robota, ale symulację w której Senegal i Kamerun mają mniejsze szanse wyjścia z grupy od Polski, można sobie w dupę włożyć.
  • 2
drooeed
drooeed
20.11.2022, 21:58:01 via Wykop Mobilny (Android)
  • -1
@milo1000: Na jakiej podstawie wnosisz powyższe?
milo1000
milo1000
20.11.2022, 22:10:10
  • 1
@drooeed: Przyjrzyj się grupom, a potem sobie przypomnij mecz Polski z Senegalem. A Kamerun zawsze był dobrą afrykańską drużyną i klimat też im będzie sprzyjał. Za kilka dni się przekonamy.
oddajciemikontozlodzieje
oddajciemikontozlodzieje
20.11.2022, 12:51:56
  • 12
źródło: comment_1668948714G9T1gnehY8g2JAhsE7W0nW.gif
  • 1
DonJohnsonXIII
DonJohnsonXIII
20.11.2022, 14:21:06
  • 0
@oddajciemikontozlodzieje: w Aspen, nie Qutarze xD
BoJaProszePaniMamTuPrimasorta
BoJaProszePaniMamTuPrimasorta
20.11.2022, 12:11:00
  • 11
Lubię takie analizy, nawet jeśli później okazują się mieć niewiele wspólnego z rzeczywistością.

Ale Samuel Eto'o oczekuje innego finału. Prezes Kameruńskiej Federacji Piłkarskiej obstawił finał Kamerun - Maroko - niestety, spośród 1 000 000 symulacji zdarzył się on jedynie 3 razy (0,0003%).

xD
  • 1
warrengda
warrengda
20.11.2022, 12:26:03
  • 0
@BoJaProszePaniMamTuPrimasorta: Nam się otworzą oczy kiedy jemu się zamkną.
onebyone
onebyone
20.11.2022, 12:35:06
  • 6
Bez symulacji czynnika mafijnego, nic z tego.
Sisal
Sisal
20.11.2022, 12:01:11 via Wykop Mobilny (Android)
  • 6
"Magowie z niewidocznego Uniwersytetu obliczyli że szansa na milion trafia się w 9/10 przypadków" #swiatdysku #pratchett
BronoSzerman
BronoSzerman
20.11.2022, 11:38:25
  • 5
Mireczku coś ty odwalił za robotę!
SzalonyOgorek
SzalonyOgorek
20.11.2022, 13:30:46
  • 2
Fajne!
Ale myślę, że wrzucenie na jedną oś dwóch różnych wydarzeń w takiej formie jest mocno mylące:
źródło: comment_1668951017UAvYN0l2pWpuI4e2mZqm4F.jpg
zdrowogotuje
zdrowogotuje
20.11.2022, 13:17:22
  • 2
Komputer nie wziął pod uwagę aktualnej formy Zielińskiego, a to 1 może zrobić dużą różnice, bo to kluczowa pozycja, na której mamy obecnie jednego z najlepszych środkowych pomocników na świecie, w kwiecie wieku i u szczytu formy.
  • 1
Malinb0ratt
Malinb0ratt
20.11.2022, 14:38:34
  • 0
@zdrowogotuje: jeden Zieliński czy Lewandowski to nie zespół :( Zespół to 11 zawodników którzy powinni być zgrani, a z tym u nas mocno średnio delikatnie bym rzekł. (I to zawsze w zasadzie, podobnie a nawet gorzej mają anglicy, mają mnóstwo dobrych i bardzo dobrych zawodników, a ich reprezentacja może pochwalić się podobnymi sukcesami co nasza).
kamiloslav
kamiloslav
20.11.2022, 12:37:57
  • 2
Ja zrobiłem symulację w fifie i Polska wyjdzie z grupy z drugiego miejsca i przegra z Francją po karnych 4-2
  • 4
barteki010
barteki010
20.11.2022, 14:02:29
  • 0
@Trias: skoro robił symulację, to znaczy, że on nie grał
kamiloslav
kamiloslav
20.11.2022, 14:02:55
  • -1
@Trias: symulacja typie, nie grałem ani jednego meczu. Komputer między sobą grał w symulacji meczu
czemu______
czemu______
20.11.2022, 12:18:18
  • 2
@noas Po co to symulować jak nie uwzględnia to przekupstw, kontuzji, kartek, imprezowania, kłótni w zespołach, chęci zwolnienia trenera przez piłkarzy czy tajemniczych zatruć pokarmowych?:)
  • 4
msr99
msr99
20.11.2022, 12:59:24
  • 1
@czemu______: po co.po co
..#!$%@? kraj narzekaczy marud i innych dziwaków

BO.MOZNA. BO SIĘ CHCE
Malinb0ratt
Malinb0ratt
20.11.2022, 14:35:25
  • 1
@czemu______: i jeszcze ryzyko jakiegoś zamachu czy coś.
Czekoladowymisio
Czekoladowymisio
20.11.2022, 12:10:38
  • 2
w mojej symulacji Polska ma 10% szansy na wygranie Munidalu, to dużo imo
  • 1
Malinb0ratt
Malinb0ratt
20.11.2022, 14:36:59
  • 0
@Czekoladowymisio: zmień symulacje/danę. Bo źle Ci wyszło xD
Trelik
Trelik
20.11.2022, 17:30:46
  • 1
Finał Kamerun-Maroko przewiduje Samuel Etoo ( ͡° ͜ʖ ͡°)
źródło: comment_16689653883fiezFEd8E7fxcf5Mvz4TW.jpg
winokobietyiwykop
winokobietyiwykop
20.11.2022, 16:04:26
  • 1
Optymistycznie dla naszych. Jak TVP podłapie te słupki, to dostaniesz stanowisko analityka.
Kamileon
Kamileon
20.11.2022, 14:53:34
  • 1
good morning professor Falken
  • 2
Kamileon
Kamileon
20.11.2022, 14:54:30
  • 1
@Kamileon: podpowiadam - symulacja pokazuje, że cała ta szopka, to jedno wielkie #!$%@? jest.
null_ptr
null_ptr
21.11.2022, 12:41:05
  • 0
@Kamileon: Shall we play a game?
yorimo
yorimo
20.11.2022, 14:31:08
  • 1
Ale że Dudka nie wzięli na mundial?
elvp
elvp
20.11.2022, 14:11:04
  • 1
Bój o ćwierćfinał z Francuzami wygrywaliśmy w 32,8% z tych spotkań.


Tu przestałem czytać xd
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • Strona 1 z 3
  • >
  • Wykopujący (934)
  • Zakopujący (19)

Hity

tygodnia

Orlen może spodziewać się pozwów za zawyżanie cen. Niech temat zapłonie!
4294
Może i nowy wykop nie jest czytelny, ale za to zawiera 2 razy mniej treści.
2506
Pancerny Marian: miliardy złotych Orlenu są poza kontrolą NIK
2130
Prowadzenie dyskusji na portalu Wykop.pl stało się niewykonalne
2078
Orlen nie wpuszcza kontrolerów NIK chcących sprawdzić fuzję
1994
Pokaż więcej

Powiązane tagi

  • #reprezentacja
  • #pilkanozna
  • #golgif
  • #ekstraklasa
  • #heheszki
  • #realmadryt
  • #kanalsportowy
  • #ciekawostki
  • #f1
  • #premierleague

Wykop © 2005-2023

  • Nowy Wykop
  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane

Wykop.pl

Podróże

Gospodarka

Ukraina

Technologia

Motoryzacja

Sport

Rozrywka

Informacje

Ciekawostki