@ultimate_dziaders: zabrzmiało jakby rodzina na imieninach u cioci siadła po obiedzie do tv, tam leci start rakiety i leci komentarz wujka co pojęcia nie ma o rakietach ale zna się na passatach tdi, a do tego popił:
Turbo pompy mają co robić, jak któraś padnie jest po robocie.
Rodzina słucha wujka jak małpa grzmotów, zachwycona wszechstronnością jego wiedzy xd
@shiningsky: Zależy od zastosowania i silników. Jest mnóstwo syfu używanego - zwłaszcza w silnikach na paliwo stałe - tam w mieszankach są polimery i/lub guma - jakbyś palił tysiące opon. Na paliwo ciekłe używa się najczęściej bardzo oczyszczonych węglowodorów - RP1 jest podobne do paliwa lotniczego - wynik spalania podobny jak spaliny samochodowe. Tylko LH+LOX (ciekły wodór i ciekły tlen) jest całkiem czysty, bo po spaleniu zostaje para wodna.
Taki Saturn V czyli chyba najpopularniejsza rakieta wykorzystywana między innymi przy misjach Apollo przy starcie spala jedynie ok. 15 tysięcy litrów paliwa na sekundę. ( ͡°͜ʖ͡°)
Polecam krótki wykład, jest na youtubie pod tytułem "tyranny of rocket equasion".
Do dziś nie ma żadnej realnej technicznej alternatywy podróży w kosmos innej niż szybkie wyrzucanie dużej ilości cząsteczek gazu za siebie :) Lecąc w kosmos 95% masy takiej rakiety to paliwo a przecież osiąga ona zaledwie kilka kilometrów na sekundę i celem jest zaledwie niska orbita ziemską.
Jak tu kolonizować galaktykę i odległe gwiazdy gdzie trzeba lecieć z 99% prędkości
@comrade: A jak tam z napędem mikrofalówką, co łamie zasady fizyki. To shit, czy coś w tym jednak jest. Bo ostatnio co do mnie do tarło, że wyniki są niejednoznaczne. Pewnie to samo zderzak Łagiewki.
@bylem_bordo: Bo rakieta orbitalna o jakimś realnym do wykorzystania udźwigu musi mieć przynajmniej 2 stopnie. A jak chcesz więcej udźwigu lub w dalszą podróż typu Księżyc, Mars, Jowisz to warto mieć kolejny stopień. Wszystko rozbija się o nieugięty wzór Ciołkowskiego. A dlaczego różne mieszanki, bo mają różne właściwości. Np Isp czy jak sprawny jest silnik, a raczej jak długo można przyspieszać 1kg masy używając 1kg tego paliwa (wraz z silnikiem) z
@menelaosPL: To akurat żaden problem. Bo np taki Merlin 1D od SpaceX jest zaprojektowany tak że ciśnienie gazów na końcu dyszy ma wartość 0,6bara (absolutnego) czyli niższe niż atmosferyczne. I jak widać taki silnik na spokojnie działa. Raptor w wersji próżniowej ma chyba 0,2 bara w czasie testów na ziemi a RS25 chyba 0,1 bara, tam już dochodziło do takiej sytuacji że powietrze wdzierało się do wnętrza silnika bo takie podciśnienie
Komentarze (98)
najlepsze
Rodzina słucha wujka jak małpa grzmotów, zachwycona wszechstronnością jego wiedzy xd
Na paliwo ciekłe używa się najczęściej bardzo oczyszczonych węglowodorów - RP1 jest podobne do paliwa lotniczego - wynik spalania podobny jak spaliny samochodowe.
Tylko LH+LOX (ciekły wodór i ciekły tlen) jest całkiem czysty, bo po spaleniu zostaje para wodna.
W silnikach
@Naczelny_Cenzopapista: Co? Saturn V odbył zaledwie 13 startów to jest nic przy innych typach rakiet.
Do dziś nie ma żadnej realnej technicznej alternatywy podróży w kosmos innej niż szybkie wyrzucanie dużej ilości cząsteczek gazu za siebie :) Lecąc w kosmos 95% masy takiej rakiety to paliwo a przecież osiąga ona zaledwie kilka kilometrów na sekundę i celem jest zaledwie niska orbita ziemską.
Jak tu kolonizować galaktykę i odległe gwiazdy gdzie trzeba lecieć z 99% prędkości
@comrade: To jak wiedza niech powiedzą
Wszystko rozbija się o nieugięty wzór Ciołkowskiego. A dlaczego różne mieszanki, bo mają różne właściwości.
Np Isp czy jak sprawny jest silnik, a raczej jak długo można przyspieszać 1kg masy używając 1kg tego paliwa (wraz z silnikiem) z