Abstrahując od innych zarzutów to mam wrażenie że grę robił inny zespół niż wiedźminy.
Pamiętam zarzut dla wiedźmina 2 - wysoki próg wejścia, trudne walki w prologu które odrzucały graczy casualowych z zachodu. Redzi naprawili problem w nowszych wersjach po chyba roku i dodali tutorial w postaci trybu areny. Świetne rozwiązanie - w prologu nie było miejsca na tutorial to zrobili oddzielna lokacje, która nie zaburza rytmiki gry i jest opcjonalna dla każdego chętnego ale zalecana dla początkującego gracza.
Widać było, że lekcje odrobili przy wiedźminie 3 - Caer Morhan jako tutorial wszystkich podstawowych technik jak poruszanie się postacią czy walka (z możliwością ich pominięcia) - super rozwiązanie. Ale drugi tutorial w postaci lokacji biały sad to mistrzostwo - tak płynnego wprowadzenia gracza w zaawansowane techniki gry nie widziałem nigdzie. Możemy spokojnie testować nasze umiejętności w walce, detektywistyczne umiejętności, zbieranie ziół, craftowanie wyposażenia, wywazanie drzwi aardem, punkty mocy, znajdujemy receptury wiedźmińskiego oręża, dostajemy kusze, przygotowujemy się do walki z bossem przez czytanie beatairuszy i szukaniem słabych stron i tworzeniem eliksirów.
Dodatkowo jesteśmy płynnie wprowadzeni w świat wiedźmina, gdzie ludzie nie są przychylni wiedźminom, po świecie szaleją potwory, toczy się brutalna wojna a świat nie jest czarno-biały i geralt musi często wybierać między mniejszym złem.
CD projekt wspiął się na wyżyny game dewelopingu pakując taka masę nowej zawartości w tak małej lokacji i czyniąc to wszystko grywalne i ciekawe.
Co dostajemy w cyberpunku? Krok w tył? Nie, upadek na dno studni.
Mam wrażenie, że trzy prologi dla różnych początków kariery V miały być takimi samymi prologami jak te we wiedźminie 3, ale z jakiegoś powodu zrezygnowano z tego pomysłu. Co mamy zamiast tego? Wirtualny kurs korporacyjny z ironicznymi (i nie smiesznymi) wstawkami naszej przyjaciółki hackerki. Bardziej tendencyjnego i typowego tutoriala nie można było chyba zrobić.
Wytłumaczono tylko podstawowe techniki rozgrywki i do tego w kiepski sposób, bo np. miałem problem z zaliczeniem kursu skradania - musiałem biec szybko do punktu wyjscia, bo kazda proba skradania kończyła się niepowodzeniem - czytałem na reddicie, że inni też mieli z tym problem. Nie pokazano nam w akcji żadnych zaawansowanych technik walki jak niszczenie osłon broniami tech, rykoszetowanie broniami power czy smart pociski. Ze istnieja takie techniki dowiadujemy sie przypadkiem gdy zdobedziemy taką broń i wyswietli nam sie krótki filmik. Czemu gra nie informuje gracza, ze sa trzy główne typy amunicji do broni scisle powiazane z naszymi umiejetnosciami?? Czemu musimy sie o tym dowiadywac przypadkiem?
Techniki hackerskie - w nudnym kursie dowiadujemy sie, ze mozemy wgrywac hacki przeciwnikom i wgrywac demony do sieci - osobiscie w ogole nie zrozumialem z tutorialu jak sie wgrywa demony i czym sie roznia od hackow. Wgrywania nauczylem sie z czasem, ale przypadkiem odkrylem, ze podczas wgrywania mozemy naraz wgrac kilka demonow jesli nam sie uda wykonac dobra kombinacje znakow - czemu gra o tym nie mowi?? Czym sie roznia hacki od demonów tez dopiero z czasem zrozumialem - demony to czary obszarowe - zazwyczaj debuffy działające na większym obszarze, hacki to pojedyncze, silniejsze zaklecia dzialajace zazwyczaj na konkretnego przeciwnika. To ile mamy energii na te czary, jak ona sie odnawia i czy sie odnawia w trakcie walki, czemu niektorzy przeciwnicy sa odporni na nia - gra nie tlumaczy. Do tej pory nie rozumiem czemu na niektórych przeciwników nie mogę użyć hacku 'zawołaj' - mimo iż mam wymaganą energie i przeciwnik jest online. Zablokowane i wuj.
Crafting - gra w ogole nie mowi, ze istnieje takie cos, ze mozemy zbierac rupiecie zeby je rozlozyc na elementy do craftingu. Skad mozna wziac receptury? Nie wiadomo. Czy mozna craftować amunicję? Nie wiadomo. Ba, gra nawet nie informuję nas ze istnieje amunicja w ogóle póki nie zaliczymy pewnej misji i dostaniemy interfejs z licznikiem amunicji. Do tego czasu myslalem, ze bron nie uzywa amunicji tylko moze jakis ogniw energetycznych do chlodzenia w stylu mass effecta...
Skradanie - gra tłumaczy, ze mozemy pochwycic przeciwnika i obezwładnić albo zabić. Czy obezwładniony przeciwnik obudzi się po jakimś czasie? Nie wiadomo. Czy koledzy mogą ocucić obezwładnionego przeciwnika? Nie wiadomo. Jak długo możemy trzymać schwytanego przeciwnika? To akurat wyczytałem w jednym tooltipie podczas ekranu ładowania, ze zalezy to od siły naszego bohatera. Czemu nie dowiaduje sie tego w tutorialu albo głupim poradniku do poczytania w grze? Dowiadujemy się, że hałas szybkiego chodzenia wpływa na zdolnosc przeciwnika do usłyszenia nas - czy inne hałasy też? Skakanie, wspinaczka, przeładowanie broni? Nie wiadomo. Czy możemy odwrócić uwagę przeciwnika jakimś hałasem, zawołać go, rzucić przedmiotem? Czy tylko hakując urządzenia w pobliżu. Nie wiadomo (w trakcie gry mozemy kupić hacka do wołania ale nic wiecej nie odkryłem).
Reputacja uliczna (street cred) - co to jest, do czego służy? W którym momencie gra tłumaczy, bo chyba przegapiłem ten moment. Próbując kupić broń u handlarza na miniaturce pisze, ze mam za niska reputacje, ale juz nie pisze jaki poziom jest wymagany - dlaczego? Dopiero jak klikne próbujac kupić wyswietla sie monit ze potrzebna jest reputacja X. W zapowiedziach naszą reputację miały zmieniać noszone ubiory (stylówa) - czy to zostało zaimplementowane czy sie z tego wycofano? Nie wiadomo.
Dialogi - linijka dialogowa jest zablokowana i wyswietla sie wymagany poziom i znaczek - co to za znaczek? Nie wiadomo. Dopiero jak sie przypadkiem spojrzy na nasze atrybuty to przy nich mozna zobaczyc taki sam znaczek - chyba musialem przegapic moment, w ktorym gra informowala, ze atrybuty sa wymagane czasem do opcji dialogowych - ale czemu do jasnej cholery po najechaniu na niedostepna opcje gra nie rozwija okienka jaki atrybut mamy za niski. Wielu graczy ma z tym problem i pyta co to za znaczki...
Interfejs - bolączka cd projekt red od czasu wiedzmina 2 (nawiasem mówiąc wiedźmin 1 miał dobry interfejs ale nie przystosowany do konsol...). W wiedźminie 3 interfejs naprawiono chyba po roku od premiery, dodano więcej skrótów na eliksiry/bomby dla padów, uporządkowano zakładki - widać napracowanie i naprawę błędów. Co mamy w cyberpunku w tej kwesti? Powrót do prehistorii. Czemu do jasnej ciasnej wyłączenie mapy (a więc ważnego i często używanego narzędzia) wymaga dwukrotnego nacisniecia innego klawisza niż ten którym otwieramy mapę!? Ktoś kto to zatwierdził grał w ogole w gry komputerowe na klawiaturze i myszce??! Klawiszem 'm' otwieramy mapę, ale drugie kliknięcie 'm' przenosi nas w tryb 3d mapy. Dopiero dwukrotne nacisniecie klawisza esc zamyka mapę...
Otwieramy ekwipunek i co widzimy? Naszą postać i sloty. Gdzie ta super giwera, która przed chwilą podnieśliśmy? Trzeba wejsc do kolejnego ekwipunku - plecaku i tam poszukać. A w plecaku jak to w plecaku - totalny rozpidziaj. Czemu ktoś pomyslal, ze wyswietlanie założonego ekwipunku obok świeżo zdobytego to dobry pomysł? Czemu założony ekwipunek tak słabo się wyróżnia od tego nowego? Czemu ikonka 'nowe' wyswietla sie tylko obok slotu z moim pistoletem a nie przy slotach z innymi broniami? Czy to znaczy, ze znalazlem nowy pistolet? Jak klikam na slot z pistoletem to i tak gra pokazuje wszystkie znalezione bronie, kazdego rodzaju - czemu nie moge filtorwac po typie broni lub po rodzaju amunicji? Szukasz tej nowej fajnej smart broni co znalazles wsrod 20 innych karabinów? To przegladaj kazda bron z osobna i czytaj czy jest smart czy pałer czy srałer.
Czemu nie mogę założyć lunety do mojego świeżo zrobionego karabinu snajperskiego (nawiasem mówiąc co to za karabin snajperski bez lunety...)? Karabin na wolny slot o nazwie 'luneta' a ja mam modyfikację luneta. Nie mogę i koniec - nie wyswietla sie na liscie. Dopiero którąś tam z kolei kupioną lunetę mogłem założyć - podejrzewam, że do różnych broni są różne rodzaje lunet ale gra w żaden sposób tego nie tłumaczy - nie możesz i wuj.
O takich ułatwieniach jak mozliwosc zaznaczenia kilku przedmiotow do sprzedazy czy rozlozenia to nawet nie musze wspominac, bo skoro zrobienie funkcjonalnego ekwipunku przerasta deweloperow to nie ma co marzyc o takich usprawnieniach.
Mamy granaty, kilka rodzajów - jak sie miedzy nimi przełączać? Od czego masz ekwpinuek człowieku - wchodz za kazdym razem i sobie ustawiaj, skróty są dla frajerów. Ewentualnie wchodz w menu podręczne altem, tam kieruj myszką na daną grupę i wtedy naciskaj q lub e aby przewinac do wymaganego. Oczywiscie jedzenia, picia czy jakis wzmacniaczy nie mozemy tam ustawic, mozemy ich użyc tylko z poziomu plecaka. Taki deus ex z 2000 roku pozwalał umieszczać pod klawiszami numeracyjnymi dowolne rzeczy z ekwipunku - batony, granaty, pistolety, jakies narzedzia hackerskie - co tam kto chce. 20 lat pozniej w 2020 takie rzeczy to fanaberie dla nerdów wg cd projekt red.
Klawisze - nie mogę zmienić czapki czy okularów, bo 'zablokowany' - co jest? jestem w walce? nie. Moze tylko w domu mogę się przebrać. Też nie! Czemu nie mogę zmienić okularów?! Aaa, mam założony strój zewnętrzny (kombinezon). Czemu gra mi o tym nie mówi, tylko mam zgadywać? Dobra, zdejmę ten kombinezon - jakim skrótem? Kliknięcie scrollem. Problem w tym, że mój scroll w myszce nie ma kliknięcia - dobra, przebinduję na inny klawisz - a taki wuj, gra nie pozwala zmienić tego klawisza! Co teraz? Podłącz pada, przełącz się na sterowanie padem i użyj Y aby zdjąć kombinezom aby móc zmienić okulary (bo mając założony kombinezon nie można przecież zmienić okularów!)
Jakim klawiszem ukrywa się broń (holster)? Dwa razy alt. Gdzie tak pisze? Na reddicie, bo nigdzie w grze to nie jest napisane.
I tak można wymieniac i wymieniac - gra ma niesamowicie wysoki próg wejscia, który irytuje nawet tak doswiadczonego gracza za jakiego sie uważam, a co dopiero powiedzieć o niedzielnych graczach, których wielu na pewno kupiło tą grę zachęconych akcją marketingową.
Wszystko to mozna wybaczyć świeżemu studiu, które porwało się z motyką na słońce i robi grę AAA z ograniczonym budżetem. Że CD PROJEKT RED to jedna z największych firm komputerowych na świecie? Że wyprodukowała jedna z najdroższych gier w historii? Że przeprowadziła najdroższą kampanię marketingową w historii gier? Widać na utalentowanych programistów nie starczyło a ci co stali za sukcesem wiedźmina 3 ulotnili się z firmy wraz ze swoim bezcennym doświadczeniem.
***
#cyberpunk2077
Komentarze (447)
najlepsze
Czyli czytaj: z kilkunastu transakcji, spłacili studentów, z kilkudziesięciu pozostałych nalizali się dyrektory i... niskobudzetowa gra z wysokobudzetową promocją okrzyknięta sukcesem :))
Obecnie na Steamie 23% ocen negatywnych co jest porażką. Dla porównania Ori and The Will of The Wisp 4% negatywów, Ghostrunner 8%, Deathstranding 5%, Doom Eternal 10% (z czego wiele negatywy dla
Januszem to jest CDPR, który sprzedaje wadliwy produkt.
@Tomo21007: wytlumacz jak ta rada ma działać w przypadku premier? Ktos ma oddelegowac okreslona liczbe graczy do sklepu w celu testowania i zrecenzowania gry, zanim reszta ludzi ja kupi? Skad mamy wiedziec czy nam sie podoba czy nie? - to premiera.
No nie do końca. Po serii z Wiedźminem i "przeciekach" z produkcji, gracze byli przekonani, że dostaną coś niesamowitego.
Natomiast większość programowania w grze nie nie silnik (renderowanie, fizyka, ogólna mechanika, ogólne AI, sieć itd.), tylko właśnie gameplay + potem pisanie dedykowanego kodu wokół obsługi różnych przypadków brzegowych, gdzie silnik+skrypty gameplayowe z jakichś przyczyn sobie nie radzą i powstają głupie wyniki - a programistów, którzy się w tym babrzą, nie ma potrzeby dłużej trzymać po
Ponadto odnoszę się do tego:
Jak ktoś myśli, że CDP Red jest "jedną z największych" to polecam wygooglować taki firmy jak Alphabet, Microsoft, IBM, SAP. To są giganci. CDP Red to płotka