Jamnik bez smyczy, czyli luźna jazda po gruntownej modernizacji lokomotywą ET41
Na podstawie konstr. lokomotywy EU07 opracowano projekt elektrowozu ET41 przeznaczonego do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych. W 1977-83 wyprodukowano 200 lokomotyw ET41. Ze względu na przestarzałą konstr. lokomotyw, w 2016 PKP Cargo zdecydowało się na naprawy główne połączone z modernizacją.
WuDwaKa z- #
- #
- #
- #
- #
- #
- 51
- Odpowiedz
Komentarze (51)
najlepsze
A co
Komentarz usunięty przez moderatora
Bo silnik elektryczny z rozruchem oporowym. Całkowicie sterowany ręcznie. Jak pociąg stoi, taki silnik stanowi bardzo duże obciążenie sieci, czyli ma mały opór. Napięcie na drutach jest stałe, około 3,2kV. Silnik jest podłączony do tych drutów przez oporniki. Na początku, jak rusza, to jest dużo oporników, żeby nie przekroczyć maksymalnego prądu. Po ruszeniu, jak pociąg jest rozpędzony, silnik daje większy opór, można zabrać część oporników, żeby zwiększyć prąd silnika i umożliwić rozpędzanie lokomotywy. Jak już rozbujasz skład, to jest on na tyle ciężki, że trudno go zatrzymać. Nie potrzebujesz już takiego ciągu jak przy rozpędzaniu, pociąg ma małe opory ruchu więc nawet jak wyłączysz silnik to będzie się toczył z niewiele zmniejszającą się prędkością. Więc po rozpędzeniu jedzie się nastawnikiem w dół, żeby przestać przyśpieszać i nie pobierać niepotrzebnie prądu.
Jeszcze jedno - taki nastawnik ma zwykle 2 pozycje bezoporowe. Bo zapomniałem wspomnieć, że nastawnik poza włączaniem oporów rozruchowych przełącza też silniki lokomotywy (tak, jest więcej niż jeden) z połączenia szeregowego na równoległe. Oczywiście szeregowe wymusza mniejszy prąd i jest do ruszania, równoległe wymusza większy prąd i jest do zapierdzielania. Na początku, jak ruszasz, masz silniki połączone szeregowo, kręcisz nastawnikiem w prawo masz coraz mniej oporu, w końcu masz pierwszą pozycję bezoporową. Później jak przekręcisz o 1 ząbek w prawo masz silniki połączone równolegle, ale znów włączone wszystkie opory rozruchowe. Jak dokręcisz do oporu w prawo - masz silniki połączone równolegle i wyłączone wszystkie opory. Czyli pełen gaz.
Gdybyś przekręcił w prawo za szybko - wywali zabezpieczenie nadprądowe, taki bezpiecznik. Silnik się zatrzyma, musisz skasować zabezpieczenie i jeszcze raz