Straszna rzecz. Jak w ogóle mógł ktoś to zamontować w aucie? przeciez kierowca nic tylko zmienia biegi - jak widać czasami oburącz- strach pomyslec jak przejeżdza przez jakies miasto gdzie rusza i hamuje.. Rozumiem, że to jakaś stara ciężarówka ale w dzisiejszych chyba jest niewiele lepiej? też maja po 16 biegów (lol)
@kocot: Troszkę się mogę wypowiedzieć, bo jeździłem w swoim czasie ciężarówkami a mój szef miał znajomych miłośników amerykańskich trucków, więc miałem okazję sobie porównać.
Europejskie ciężarówki oczywiście mają dużo lepiej to rozwiązane - coraz więcej ma w ogóle automaty albo preselekcje, inne mają skrzynie dwuzakresowe z połówkami - to działa mniej więcej tak jak przerzutki w rowerze - masz "przednią" przerzutkę na dwa biegi i "tylną" na cztery, co daje osiem, do tego połówki które są de facto takimi nadbiegami. I to jest to 16.
Jeździ sie bardzo przyjemnie, wszystko jest oczywiście w pełni zsynchronizowane, do tego cały myk polega na tym, że jak nie masz 30 ton żwiru na plecach to sobie przeskakujesz i wrzucasz tylko co któryś
Dokładniej mówiąc to mają 8 biegów i 8 podbiegów(połówek). Generalnie jazda nie jest trudna, główne biegi masz podzielone na pół, czyli 1,2,3,4 jak w zwykłem aucie potem na wciśniętym sprzęgle wykonujesz ruch lewarkiem w prawo(pomiędzy 3i 4) wtedy mamy do dyspozycji pozostałe biegi pod 1 mamy 5,.. .pod 4 mamy 8. żeby zredukować z 5 na 4 (z wysokiej skrzyni na niską)wykonujemy ruch lewarkiem w lewo na wciśniętym sprzęgle. Dodatkowo każdy z
Komentarze (99)
najlepsze
Rozumiem, że to jakaś stara ciężarówka ale w dzisiejszych chyba jest niewiele lepiej? też maja po 16 biegów (lol)
Europejskie ciężarówki oczywiście mają dużo lepiej to rozwiązane - coraz więcej ma w ogóle automaty albo preselekcje, inne mają skrzynie dwuzakresowe z połówkami - to działa mniej więcej tak jak przerzutki w rowerze - masz "przednią" przerzutkę na dwa biegi i "tylną" na cztery, co daje osiem, do tego połówki które są de facto takimi nadbiegami. I to jest to 16.
Jeździ sie bardzo przyjemnie, wszystko jest oczywiście w pełni zsynchronizowane, do tego cały myk polega na tym, że jak nie masz 30 ton żwiru na plecach to sobie przeskakujesz i wrzucasz tylko co któryś
Generalnie jazda nie jest trudna, główne biegi masz podzielone na pół, czyli 1,2,3,4 jak w zwykłem aucie potem na wciśniętym sprzęgle wykonujesz ruch lewarkiem w prawo(pomiędzy 3i 4) wtedy mamy do dyspozycji pozostałe biegi pod 1 mamy 5,.. .pod 4 mamy 8. żeby zredukować z 5 na 4 (z wysokiej skrzyni na niską)wykonujemy ruch lewarkiem w lewo na wciśniętym sprzęgle.
Dodatkowo każdy z
Tyle że przebitka była stosowana w starych ciężarówkach, teraz masz podobnie przełączane jak połówki ;)