Już w niedzielę odbędzie się kolejny finał amerykańskiej ligi NFL. W tegorocznym Super Bowl zmierza się Seattle Seahawks i Denver Broncos.
1. O co w ogóle chodzi w tej grze?
Celem gry jest zdobywanie punktów poprzez przeniesienie piłki przez linie strefy punktowej przeciwnika lub skuteczny kop na jego bramkę, a w ostateczności zdobycie większej ilości punktów niż oponent.
2. Ile trwa mecz i kto go zaczyna?
Mecz trwa 60 minut czystej gry i podzielony jest na 15 minutowe kwarty. Przed meczem odbywa się losowanie, podczas którego wybierana jest drużyna, która jako pierwsza będzie w posiadaniu piłki.
3. Jak rozpoczyna się mecz?
Drużyna, której w losowaniu przypadło rozpoczęcie meczu wykonuje tzw. Kickoff. Jest to wykopanie piłki z linii 35 jarda, po czym piłkę łapie drużyna, która pierwsza będzie przeprowadzać serię ofensywną. Kickoff wykonuje się też po każdym zdobyciu punktów.
Na filmiku kickoff i akcja powrotna zakończona przyłożeniem.
4. Czemu jest tak dużo reklam i mecz trwa tak długo?
Bo liga NFL jest chciwa i z jakiegoś też powodu jest najbogatszą ligą na świecie ;) Poza tym spoty reklamowe w czasie meczu to praktycznie jedyna forma reklamy. Zawodnicy nie mają logotypów sponsorów na koszulkach, a dookoła boiska nie ma praktycznie żadnych reklam widocznych dla widza cały czas. Ponadto często czas gry jest zatrzymywany w wyniku wydarzeń na boisku (wyjście z piłką za linię, czasy na żądanie itp.).
5. Czemu raz jedna drużyna ma piłkę, a potem druga?
Drużyny w trakcie meczu zmieniają się w posiadaniu piłki. Drużyna będąca aktualnie w posiadaniu piłki ma na boisku formację ofensywną, która przeprowadza swoją serię w celu zdobycia punktów. Tymczasem drużyna przeciwna ma na boisku formacje defensywną, która ma na celu przeszkadzać w zdobyciu punktów i jak najszybciej zakończyć serię ofensywną przeciwnika.
6. No to jak odbywa się zmiana posiadania piłki?
Ofensywa ma za cel zdobycie punktów poprzez sukcesywne zdobywanie kolejnych jardów boiska (aż do strefy przeciwnika) w kolejnych próbach(downs), wykonując akcje podaniowe(rzut piłką) lub biegowe. Zasadą jest, iż atak ma 4 takie akcje (4 próby) na zdobycie 10 jardów boiska. Po zdobyciu 10 jardów w 4 próbach(lub w mniejszej ich ilości, bo równie dobrze można zdobyć przyłożenie w 1 próbie), seria rozpoczyna się od nowa i atak ma kolejne 4 próby na kolejne 10 jardów. Teraz uwaga. Jeśli ofensywa nie zdoła zdobyć 10 jardów w 4 próbach, wówczas oddaje piłkę drużynie przeciwnej. Najczęściej robi to w 4 próbie, wystawiając na boisko formację specjalną i odkopując piłkę jak najdalej od swojej własnej strefy punktowej w sytuacji gdy w 3 poprzednich próbach nie udało się zdobyć nowych 4 prób, a jednocześnie nie doszła tak blisko strefy przeciwnika, że opłacalne jest kopnięcie na bramkę. Teraz drużyny zmieniają się w posiadaniu. Ta drużyna, która miała przed chwilą na boisku ofensywę posyła na nie defensywę, a zespół przeciwny robi odwrotnie i rozpoczyna swoją serię ofensywną.
Ponadto możliwe jest przejęcie piłki przez obronę w wyniku błędu ataku. Każdą piłkę, która została rzucona do przodu lub przypadkowo wypuszczona z rąk(tzw. fumble) przez zawodnika ataku może złapać(interception) lub podnieść(recovery) każdy zawodnik obrony i biec z nią w kierunku pola punktowego ataku. Tak przejęta piłka pozostaje już w posiadaniu drużyny, która ją przechwyciła, a ta wystawia na boisko ofensywę i rozpoczyna swoją serię.
7. No właśnie, jak można zdobywać punkty?
Pierwszym i najwyżej punktowanym sposobem jest
przyłożenie (touchdown,TD), za które drużyna dostaje 6pkt. TD polega na przeniesieniu piłki w pole punktowe przeciwnika. Może się to odbyć na dwa sposoby:
Poprzez podanie górą:
Poprzez akcje biegową:
Po każdym przyłożeniu drużyna może wykonać tzw. podwyższenie. Są tutaj dwie opcje podwyższenia:
1) Tzw. Extra point, czyli kopnięcie na bramkę przeciwnika z linii 2 jarda, które premiowane jest 1 dodatkowym punktem.
2) Two-point conversion, czyli zdobycie drugiego przyłożenia rozpoczynając akcję także z linii 2 jarda. Udana konwersja premiowana jest 2 dodatkowymi punktami.
Drugim sposobem jest tzw.
Field Goal, czyli celne kopnięcie na bramkę przeciwnika, za które drużyna dostaje 3 pkt. FG zazwyczaj wykonywany jest w 4 próbie, gdy zdobycie kolejnej 1 próby jest mało prawdopodobne, a bramka przeciwnika znajduje się w zasięgu kopacza. Po FG nie można wykonać podwyższenia.
Ostatnim, najrzadziej występującym sposobem zdobycia punktów jest tzw.
Safety. Punkty w ten sposób zdobywa drużyna aktualnie broniąca się. Safety premiowane jest 2 punktami i występuje np. w takich sytuacjach:
-zawodnik z piłką zostaje powalony we własnym polu punktowym
-ofensywa popełnia faul we własnym polu punktowym.
-zawodnik z piłką wybiega poza boisko z własnego pola punktowego
8. Dlaczego ofensywa nie kopie na bramkę w 4 próbie?
Bo znajduje się zbyt daleko bramki przeciwnika, a niecelny strzał oznacza rozpoczęcie serii ofensywnej przez przeciwnika dokładnie z tego miejsca, z którego rozpoczynała się 4 próba. Zazwyczaj kopnięcie na odległość wyższą niż 45-50 jardów to już duże ryzyko nietrafienia.
9. Co się dzieje po zdobyciu punktów?
Gdy ofensywa zdobywa punkty, na boisko wychodzą formacje specjalne. Drużyna przed chwilą punktująca wykonuje Kickoff, a przeciwnik odbiera piłkę i wykonuje akcję powrotną, starając się dobiec jak najbliżej strefy punktowej.
10. Czemu ten koleś odkopuje piłkę w 4 próbie?
Patrz pkt 6 i 8. Jeśli atak ma 4 próbę, a znajduje się zbyt daleko od bramki by wykonać Field Goal i nie chce podejmować ryzyka rozgrywania 4 akcji, wówczas na boisko wychodzi punter i wykonuje tzw. Punt. Jest to odkopnięcie piłki jak najdalej od swojej strefy punktowej.
11. O co do cholery chodzi z tą głupią przepychanką po rozpoczęciu akcji?
To żadna przepychanka. Najpewniej masz na myśli walkę zawodników ustawiających się na linii wznowienia gry. Ofensywni i defensywni liniowi mają różne cele i starają się je realizować. Ofensywni liniowi mają na celu ochronienie rozgrywającego przed atakiem obrony i umożliwić mu skuteczne podanie rzutem w przypadku akcji podaniowej. W przypadku akcji biegowej mają na celu wykonanie bloków na szarżujących zawodnikach obrony celem utorowania drogi biegaczowi, któremu piłkę przekazał rozgrywający. Teoretycznie nic nie jest tu przypadkowe i bezmyślne, gdyż każdy blok ma podłoże taktyczne i jest ustalony przed akcją.
Defensywni liniowi natomiast, w zależności od przybranej taktyki na akcję lub w zależności od tego co robi ofensywa, szarżują ofensywnych liniowych w celu przedostania się do rozgrywającego i powalenia gdy planuje on podanie, lub starają się zatrzymać biegacza z piłką.
Tę walkę liniowych doskonale widać tutaj:
12. Jak to jest z tym rzucaniem piłki?
W footballu dozwolone jest tylko jedno podanie do przodu na akcje, natomiast podań do tyłu lub w bok można wykonać ile się chce. Piłkę podaną do przodu mogą łapać jedynie biegacze(RB), skrzydłowi(WR) oraz zawodnik na pozycji Tight End(mieszanka skrzydłowego, liniowego i biegacza).
13. Jak odróżnić zawodnika ofensywy, który może łapać piłkę od tego, który nie może jej łapać?
Po pierwsze po wyglądzie. Liniowi nie mogą łapać podań, a łatwo ich rozpoznać. Z reguły są to najwyżsi i najciężsi zawodnicy w formacji. Zazwyczaj pozostają blisko rozgrywającego. Skrzydłowi (Wide Receivers) z kolei są wysocy, szczupli,szybko biegają i wysoko skaczą. Biegacze charakteryzują się szybkim biegiem, niskim wzrostem i masą mięśni. Tight End jest rozpoznawalny po tym, że jest wysoki i dobrze zbudowany i zawsze ustawia się na lewym lub prawym końcu linii ofensywnej.
Po drugie po numerach na koszulkach. Liniowi z reguły mają numery z zakresu 50-79. Skrzydłowi z zakresu 80-89(także Tight Ends) i 10-19, a biegacze z zakresu 20-49.
Typowy lineman:
Typowy receiver:
Typowy biegacz:
14. O co chodzi z tym 1&10, 2&8, 3&12 na ekranie?
Pierwsza cyfra oznacza numer próby, a druga informuje ile jardów drużyna musi zdobyć w celu uzyskania nowych 4 prób.
15. Po co trenerom słuchawki i mikrofony?
Członkowie sztabu szkoleniowego(często znajdujący się w różnych miejscach na stadionie) mają kontakt radiowy pomiędzy sobą, a dodatkowo trener decydujący o wyborze zagrywek ma jednostronny kontakt radiowy z rozgrywającym ataku. Z kolei człowiek odpowiedzialny za grę defensywy ma taki sam kontakt z jednym z obrońców.
16. Po co sędzia rzuca żółta flagę i co ona oznacza?
Żółta flaga jest sygnałem dla zawodników, że na boisku miało miejsce przewinienie. Nie zawsze po przewinieniu przerywa się grę, gdyż może ono nie mieć wpływu na wynik akcji, a ostatecznie drużyna, na której korzyść jest przewinienie może zrezygnować z kary dla przeciwnika.
17. Co grozi za przewinienie?
Najczęściej jest to kara jardowa. Oznacza to przesunięcie akcji o 5,10 lub 15 jardów w jedną albo druga stronę. Czasem karą jest też strata próby, dodatkowy upływ czasu lub przesunięcie akcji w miejsce faulu.
18. Jakie są najczęstsze faule?
Przewinienia, które najczęściej usłyszycie to:
Holding- nielegalne przytrzymywanie zawodnika
Offsides - zawodnik w momencie rozpoczęcia akcji znajduje się po złej stronie strefy neutralnej
False start - najczęściej popełnia go ofensywa. Po ustawieniu formacji żaden zawodnik nie może wykonywać gwałtownych ruchów mogących sprowokować obronę do ruchu. Przedwczesny ruch oznacza karę.
Neutral zone infraction - naruszenie strefy neutralnej.
Enchroachment - jest to to samo co wyżej tylko z dotknięciem zawodnika drużyny przeciwnej.
Delay of game - atak rozpoczyna akcje po upływie wyznaczonego na to czasu.
Pass interference - jest to istotne przeszkadzanie zawodnikowi w złapaniu podania bez zainteresowania złapaniem piłki przez zawodnika faulującego.
Illegal blok in the back - niedozwolone jest blokowanie zawodnika z plecy, nie dając mu szansy na kontr blok.
Grabbing the facemask - jest to pociąganie zawodnika za kratownice hełmu, niebezpieczne i surowo zabronione zagranie.
Hit on defenseless receiver - atak na zawodnika, który po złapaniu piłki nie miał szansy na obronienie się przed szarżą.
Unnecessary roughness - bezpodstawna, zbytnia agresywność w szarży.
Roughing the passer - atak na rozgrywającego po tym jak wykonał on już podanie.
19. Co to jest ta strefa neutralna?
To wirtualna linia, która wyznaczana jest przez oba końce piłki. Żaden zawodnik nie może się ustawić w strefie neutralnej.
20. Piłka po kopnięciu przeleciała przez strefę punktową i spadła poza boiskiem, co wtedy?
Wtedy drużyna, która miała piłkę przyjmować rozpoczyna swoją serię z linii 20 jarda. Dotyczy to Kickoffu i Puntu.
21. Piłka po kopnięciu przeleciała przez linię boczną, co wtedy?
W przypadku Puntu akcja rozpocznie się na linii miejsca, w którym piłka wyszła poza boisko. W przypadku Kickoffu, drużyna przyjmująca rozpocznie akcje z własnego 40 yarda lub z miejsca, w którym piłka wyszła poza linię, w zależności od tego, które rozwiązanie będzie korzystniejsze (bliższe strefy punktowej).
22. Po kopnięciu zawodnik przyjmujący wymachuje rękami i łapie piłkę, co to oznacza?
Zawodnik ten sygnalizuje tzw. Fair Catch. Oznacza to deklaracje, że po złapaniu piłki nie pobiegnie z nią do przodu, a tym samym nie można go atakować.
To chyba tyle. Jak o czymś zapomniałem to pytać w komentarzach.
Komentarze (149)
najlepsze