Porównanie zasad lokalizacji przejść dla pieszych

janekplaskacz
janekplaskacz

Od dziś nowe przepisy w sprawie pierwszeństwa pieszych (oczywiście mowa o przejściach bez sygnalizacji). Dobra okazja, żeby przypomnieć, że posłowie poszli po linii najmniejszego oporu i zmienili tylko to, co było najprościej zmienić czyli samą ustawę. Nie wgłębili się w temat polskich przejść dla pieszych a te różnią się od przejść w krajach zachodnich. Owszem, nasze przejścia mają znak pionowy i zebrę tak samo jak w pozostałych krajach. Ale zasady, gdzie wolno zaprojektować przejście tak, aby naprawdę było ono bezpieczne są już inne. 


Poniżej dwa przykłady różnic z krajów, na które często się powołują politycy, eksperci i komentatorzy. 


Litwa.

1. Przejście może być zlokalizowane tylko w terenie zabudowanym.
To europejski standard, przejścia poza terenem zabudowanym to typowo polski pomysł na zwiększenie ilości trupów

2. dopuszczalna lub rzeczywista prędkość zawiera się w przedziale od 30 do 50 km / h włącznie (zaleca się stosowanie ustawionej prędkości rzeczywistej zgodnie z 85. percentylem - jest to ograniczenie prędkości, którego nie przekracza 85% pojazdów)
W Polsce przejścia na drogach z dopuszczalną prędkością powyżej 50 km/h to standard. Tym, żeby brać pod uwagę rzeczywistą prędkość to już kompletnie nikt się nie przejmuje. Do tego dochodzą kwiatki, że rzeczywistej prędkości pilnuje tylko znak ograniczenia prędkości. Jak działa zwalnianie ze 100 km/h do 50 km/h bo ktoś postawił sobie znak nie trzeba chyba tłumaczyć.

3. Piesi nie mogą przekraczać więcej niż dwóch pasów naraz i nie więcej niż 8,5 metra bez wyspy i 7 metrów z wyspą.

Czyli jak droga jest 2+2 to musi być wyspa a na drodze 3+3 przejścia być nie może. A u nas może - kto by się tym przejmował. 

4. Po obu stronach przejścia musi być odbiór ruchu w postaci chodnika

Ostatnio ktoś wrzucał zdjęcie przejścia prowadzącego na lokalną uliczkę

5. Musi być oświetlone

Hmm, a u nas nie musi, dopiero się je doświetla

6. Nie bliżej niż 100 metrów od przejścia z sygnalizacją ani na drogach z zieloną falą.

U nas takie ograniczenie jest poza terenem zabudowanym. W mieście hulaj dusza.

7. Widoczność przejścia musi być równa dopuszczalnej prędkości wyrażonej w metrach. 

Jak jest 50 km/h to przejście musi być widoczne i niezasłonięte już 50 metrów wcześniej. 


źródło:

https://e-seimas.lrs.lt/portal...


Niemcy

1. Przejście może być zlokalizowane tylko w terenie zabudowanym.
Komentarz ten sam co wyżej.

2. Maksymalna dopuszczalna prędkość na drodze to 50 km/h

Tak samo: jak wyżej

3. Po obu stronach przejścia musi być odbiór ruchu w postaci chodnika

To powinno być przecież oczywiste, ale nie w Polsce

4. Przejście może być tylko przez jeden pas w danym kierunku

Bo przejścia przez dwa pasy są niebezpieczne. W odróżnieniu od polskich przepisów Niemcy mogą przechodzić przez drogi dwujezdniowe poza wyznaczonymi przejściami (chyba, że zamontowano przegrodę). Często widziałem takie rozwiązanie, że z jednej strony przystanku jest przejście z sygnalizacją a z drugiej bród/azyl, który pozwalał skrócić drogę ale nie dawał pierwszeństwa na przejściu.

5. Nie mogą być w pobliżu przejścia z sygnalizacją ani na drogach z zieloną falą.

U nas w przepisach nie znalazłem takiego ograniczenia

6. Musi być oświetlone

No jasne


źródło:

https://www.stvo.de/strassenve...