Rejestracja samochodu kupionego na handel
Krótko i na temat, ponieważ okazuje się, że kwestia obowiązku zarejestrowania używanego pojazdu, po niedawnych zmianach w prawie, nadal jest dla wielu osób niejasna, toteż czas na kilka zdań o tym czy jest obowiązkowa rejestracja używanego samochodu kupionego na handel — i czy firma sprowadzająca auta z zagranicy może ponieść karę za brak przerejestrowania na siebie pojazdu, który już sprzedała?
W punktach, bo tak zawsze jaśniej:
- ogólna zasada brzmi: każdy właściciel pojazdu — czyli każdy, kto pojazd kupił — ma obowiązek złożyć wniosek o jego rejestrację w ciągu 30 dni;
- termin ten liczy się od dnia (A) kupna samochodu w Polsce; (B) dopuszczenia przez KAS auta importowanego spoza Unii Europejskiej; (C) sprowadzenia do Polski auta z innego państwa UE; art. 73aa ust. 1 prawa o ruchu drogowymWłaściciel pojazdu jest obowiązany złożyć wniosek o jego rejestrację w terminie 30 dni od dnia:1) nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;2) dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej;3) sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
- co do zasady obowiązek ten dotyczy każdego właściciela auta, niezależnie od tego czy zamierza go sam używać (zakup prywatny), jednak zamierza je odsprzedać — toteż generalnie w przypadku samochodu kupionego handel jego rejestracja jest także obligatoryjna (generalnie, ponieważ są wyjątki, o których za chwilę);
- dla rozwiania wątpliwości: właścicielem jest ten, kto auto kupił, ponieważ do nabycia własności wystarczy zawarcie umowy sprzedaży, nie jest nawet konieczne wydanie kupionej rzeczy (natomiast do przeniesienia własności nie dochodzi w przypadku sprzedaży dokonanej na podstawie umowy komisu, art. 765 kc);
- (dla przypomnienia: były właściciel, który auto sprzedał, ma obowiązek zawiadomić starostę o zbyciu pojazdu w ciągu 30 dni od zawarcia umowy; aktualnie przepis o „zawiadomieniu” nie dotyczy kupujących!);
- jednakże przedsiębiorca zajmujący się obrotem pojazdami ma na złożenie wniosku o rejestrację zakupionego pojazdu aż 90 dni; art. 73aa ust. 3 pordW przypadku gdy właścicielem pojazdu, o którym mowa w ust. 1, jest przedsiębiorca prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, obowiązany jest do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu, o którym mowa w ust. 1, w terminie 90 dni.
- art. 73aa ust. 7 pordPrzepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się w przypadku, gdy właściciel pojazdu nabytego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokona zbycia tego pojazdu przed upływem terminów, o których mowa w ust. 1 albo 3.
- jednak to zwolnienie dotyczy tylko aut kupionych w Polsce (co w przepisie właściwie jest napisane dwukrotnie) — co oznacza, że sprzedaż pojazdu sprowadzanego (z UE, spoza UE) nie zwalnia nikogo (ani handlarza, ani prywaciarza) od obowiązku złożenia wniosku w wydziale komunikacji;
- w sumie może to prowadzić do pewnego rodzaju paradoksów i niedogodności — wniosek o rejestrację może złożyć tylko właściciel pojazdu — więc jak uda się znaleźć chętnego „za szybko”… może być problem;
- wszystko to pod rygorem administracyjnej kary pieniężnej w wysokości 500 zł (w przypadku zakupu prywatnego) i 1000 zł (tyle za brak wniosku płaci przedsiębiorca prowadzący działalność w zakresie obrotu pojazdami); kwoty tych kar mogą jednak wzrosnąć do 1000 / 2000 zł, jeśli nowy właściciel uchybi terminowi o przeszło 180 dni (art. 140mb pord);
- (natomiast za brak zawiadomienia o sprzedaży auta aktualnie urzędy winszują sobie 250 zł).
Źródło https://czasopismo.legeartis.org/2024/03/rejestracja-samochodu-kupionego-handel-sprowadzonego-importowanego-spoza-polski-zlozenie-wniosku/