Wpis z mikrobloga

Dzień dobry Mirki i Mirabelki, [kilka osób]( https://www.wykop.pl/wpis/30078421/mirki-z-emigracja-i-szwajcaria-pisze-wlasnie-dlugi/) było ostatnio zainteresowanych życiem w #szwajcaria, więc voilà. Uwaga, ściana tekstu.

O mnie

Przeprowadziłem się do Szwajcarii 6 lat temu, najpierw do Lozanny we francuskojęzycznym kantonie Vaud (3 lata). Teraz mija mi trzeci rok w niemieckojęzycznej części górskiego kantonu [Valais]( https://pl.wikipedia.org/wiki/Valais), gdzie postanowiłem już zostać na stałe. Przyjeżdżając, znałem już 2 języki konfederacji, więc nie mam osobistego doświadczenia jak to byłoby znając tylko angielski. Skończyłem inżynierię chemiczną i pracuję w największym przemyśle Szwajcarii – przemyśle farmaceutycznym/chemicznym.

Mieszkanie w Szwajcarii to było i dalej jest dla mnie wspaniałe doświadczenie - przeprowadziłem się z brzydkiego, industrialnego Stuttgartu (a wcześniej Warszawy) najpierw nad jezioro Genewskie do absurdalnie pięknej Lozanny z widokiem na Mont Blanc, potem bezpośrednio w Alpy do Brig. Miałem również okazję poznać i zaprzyjaźnić się ze Szwajcarami zintegrować się ze społeczeństwem i w miarę dobrze zrozumieć kraj.

Gdzie można poczytać o życiu Szwajcarii

Jest wiele blogów opisujących życie Polaków w Szwajcarii. Trzy, które znam bo prowadzą znajome:

Szwajcarskie blabliblu, Auslanderka w Szwajcarii, Szwajcaria moimi oczami.

Po angielsku dobry źródłem informacji jest The English Forum lub książka np Living and Working in Switzerland Davida Hapmshire. Z blogów często można dowiedzieć się więcej niż z suchych statystyk, więc polecam poczytać jak ktoś myśli o przeprowadzce. Dobrym szwajcarskim źródłem jeśli chodzi o formalności jest prowadzona przez rząd federalny strona ch.ch

Dlaczego Szwajcaria