Wpis z mikrobloga

Mass Effect 3 i BioWare

Część 9

Poprzednie części:
pierwsza
druga
trzecia
czwarta
piąta
szósta
siódma
ósma

Kilka słów wstępu:
1. to już koniec! Dziękuję wszystkim za uwagę ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Outro

Wrzask, płacz, łzy, rozpacz, przekleństwa – prawdziwe tornado negatywnych emocji wstrząsnęło internetem po premierze Mass Effect 3. Gra została znienawidzona na portalu NeoGAF (a poprzednia część była tam grą roku), była lżona niemal na każdym kroku, a forum BioWare płonęło gniewem. Posty i tematy dotyczące twarzy Tali usuwano. Masowo zamykano tematy, likwidowano posty i banowano użytkowników forum niezadowolonych z poszczególnych aspektów gry. Częściowo robiono to jeszcze przed premierą (niestety źródła wygasły, tutaj dwa zastępcze: http://www.rpgcodex.net/forums/index.php?threads/the-mass-effect-3-bioware-thread.68704/page-171#post-1991757 i http://www.rpgcodex.net/forums/index.php?threads/the-mass-effect-3-bioware-thread.68704/page-132#post-1983605) . Shitstorm w internetach był na niespotykaną skalę. Zrobiono np. filmik porównujący wszystkie zakończenia: www.youtube.com/watch?v=rPelM2hwhJA, zrobiono też parodię z twarzą Tali: https://www.youtube.com/watch?v=bIzzCIQAm7Y, modlitwę fanów BioWare - https://www.youtube.com/watch?v=z4ifcWPsm3w i znany wielu osobom już filmik www.youtube.com/watch?v=aIP73xIAPLU .

Przykładowy post z forum:

After 5 years of loving this series...this is how it ends. With me absolutely HATING the third game and wishing I had never even bought Mass Effect. The fact that I invested all that time and came to care about these characters, all for it to end the way it did is just an extra punch in the gut.

Thanks for effectively removing the ability to control most of what my Shepard says.

Thanks for turning the combat system into Gears of War Lite.

Thanks for having a couple different small variations on the same ending for us to choose.

Thanks for making every relationship formed with a character over the years utterly pointless.

Thanks BioWare. You guys rule.


http://forum.bioware.com/bsn_links/topic.php?t=9655665

Czemu zakończenie było tak słabe a nasze wybory tak nieistotne BioWare wygadało się nieco później, gdy wyjawiło swoją filozofię tworzenia gier:

"Don't be scared about adding voice over and cool cinematic content," he advised his audience, "but do be careful about adding lots of choice with consequence because that adds to QA cost and development cost and makes it hard to design everything."


https://www.engadget.com/2013/03/29/gdc-2013-james-ohlen-on-how-f2p-saved-swtor/

Czyli – nie dawajcie graczom wiele swobody, by mogli bawić się grą. Dajcie im w zamian pseudo-film. Choices and Consequences (c&c) w wersji BioWare to Cinematic i Cost-cutting.

Okazało się, że znaczna część ekipy od ME 1 nie pracowała przy trzeciej części:
http://www.wykop.pl/wpis/22422681/wymiana-zdan-miedzy-30minutoweuniesienieknura-a-da/. Co więcej - przy ME 3 pracowało tylko dwóch scenarzystów z poprzednich części (Cathleen Rootsaert była edytorem przy ME 2):

ME1
Writing credits
(in alphabetical order)
Drew Karpyshyn lead writer
Lukas Kristjanson
Chris L'Etoile
Mike Laidlaw
Mac Walters
Patrick Weekes

http://www.imdb.com/title/tt1073668/fullcredits?ref_=tt_ov_wr#writers

ME2
Writing credits
(in alphabetical order)
Chris Hepler written by
Drew Karpyshyn
Brian Kindregan written by
Lukas Kristjanson written by
Chris L'Etoile written by
Cathleen Rootsaert dialogue editor
Jay Turner written by
Mac Walters lead writer
Patrick Weekes written by

http://www.imdb.com/title/tt1540125/fullcredits?ref_=tt_ov_wr#writers

ME3
Writing credits
(in alphabetical order)

John Dombrow
Sylvia Feketekuty
Chris Hepler
Ann Lemay
Neil Pollner
Cathleen Rootsaert
Jay Turner
Mac Walters
Jay Watamaniuk
Patrick Weekes

http://www.imdb.com/title/tt1839558/fullcredits?ref_=tt_ov_wr#writers

Część jest z dlc, scenarzyści z samego ME 3:
John Dombrow senior writer
Neil Pollner senior writer
Cathleen Rootsaert writer
Mac Walters lead writer
Patrick Weekes senior writer

Zdesperowani fani pałali się różnych środków, najsłynniejszym z nich była akcja babeczkowa, która odbiła się szerokim echem w internecie: https://www.forbes.com/sites/davidthier/2012/03/27/mass-effect-3-protesters-sending-cupcakes-to-bioware/#2744968c1410. Po stronie twórców gry i twardo przeciwko jej fanom stanęła profesjonalna prasa, np. ten gentelman teraz tak broniący praw graczy: https://www.destructoid.com/metacritic-user-reviews-tear-mass-effect-3-to-pieces-223248.phtml. Wreszcie pod naporem krytyki BioWare zdecydowało się wydać darmowe dlc do zakończenia: http://www.foxnews.com/tech/2012/03/22/mass-effect-3-makers-to-rewrite-soul-crushing-ending-for-furious-fans.html. Twórcy nawet tak jakby przeprosili fanów: http://www.forbes.com/sites/erikkain/2012/03/21/bioware-co-founder-apologizes-to-fans-for-the-mass-effect-3-ending-sort-of/#394010b23114.

Okazało się, że gra nie była wydana za szybko, BioWare dostało nawet więcej czasu na przygotowanie wszystkiego i przesunięto przez to premierę gry:

On delaying the game: In march 2011, he also faced a roomful of Mass Effect developers who expressed concern about hitting the promised holiday release date... New release date set for March 2012. After much deliberation, the CAT mission (or rather, the Prothean mission) had to be removed from the set of tasks. The missions would later be completed as post-release content"


I ciekawostka o wyborze twarzy Tali:

On Tali's Face: We eventually decided that she gives you a memento of her pictures, but the team was throwing around a lot of pictures and designs until we decided on something and said "Yup, that's her".


Źródło: http://social.bioware.com/forum/1/topic/355/index/9999272 za http://www.rpgcodex.net/forums/index.php?threads/the-mass-effect-3-bioware-thread.68704/page-215#post-2004891.

Tutaj więcej na ten temat: http://knowyourmeme.com/memes/events/mass-effect-3-endings-reception, sporo zdjęć i filmików.

Do dzisiejszego dnia nie było większego shitstormu na temat gry w internecie, a BioWare okryło się złą sławą. Ten tekst i seria wpisów w pełni pokazują, dlaczego miało prawo tak się stać.

Epilog

Seria Mass Effect jest fascynująca, bowiem pokazuje ona, jak wiele spraw można było wraz z kolejnymi odsłonami poprawić i jak wiele można było jednocześnie zepsuć, aż do kompletniej porażki w postaci jej zakończenia. W jednym miejscu spotkali się fani sci-fi i arpg ze swoimi wielkimi oczekiwaniami co do serii, a z drugiej strony fani military-shooterów i strzelanek, którzy chcieli tylko rozwalać fale wrogów. To wręcz niesamowite, jak w przeciągu zaledwie paru lat reputacja BioWare poszła kompletnie w rozsypkę. Błędy popełnione przy ME 3 oraz analizy na temat tej gry winny służyć jako przykład dla deweloperów, jak nie robić gier i czego należy się wystrzegać. Shamus trafnie spostrzegł, że:

Mass Effect 2 felt like it was made by someone who disliked Mass Effect 1. Mass Effect 3 feels like it was made for people who disliked Mass Effect 1.


Niedługo ma miejsce premiera Mass Effect 4, czyli Mass Effect: Andromeda i będziemy mogli się wszyscy przekonać, ile warte były zapewnienia BioWare tym razem.

#lisaroscontent #masseffect #gry

---------------------------------------------

* Unreal Tournament
* Legend of Grimrock 1
* NOX
* Mass Effect 2
* [Dark Earth](http://www.wykop.pl/wpis/20332815/skonczylem-dark-earth-i-to-nie-raz-ʖ-wpis-nie-zaw/)
* Ultima 1
* Aliens vs Predator 1
* [Birthright: The Gorgon's Alliance](http://www.wykop.pl/wpis/17501657/mirki-znaja-birthright-the-gorgon-s-alliance-ʖ-je/)/)
* Binary Domain
* Gra o Tron TellTale
* Mass Effect 1
* Underrail
* Legacy of Sorasil
* Star Wars: Jedi Knight: Mysteries of the Sith
* Star Wars Dark Forces 2/Jedi Knight
* Star Wars: Dark Forces

[Co można nazwać grą crpg?]( http://www.wykop.pl/wpis/22375747/co-mozna-nazwac-gra-crpg-po-kolejnym-wykolejeniu-d/)
O eksploracji w grach
** Czy klasyczne crpg mogą się sprzedawać lepiej i czego im brakuje
Lisaros - Mass Effect 3 i BioWare

Część 9

Poprzednie części:
pierwsza 
druga
...

źródło: comment_MEIiZKD0sLNnUZcRXb2k6sTFS5sMZNdZ.jpg

Pobierz
  • 8
@Lisaros:
Pomimo wszystkich tych wad i uchybień to czy seria Mass Effect ma jakąś konkurencję? Action rpg science-fiction z tak spektakularną fabułą, klimatem i wyrazistymi towarzyszami? Pewnie zostanę za to zbesztany ale gdybym teraz cofnął się w czasie i zachował tę całą wiedzę to zrobiłbym preordera na każdą część trylogii (nawet na me3 ( ͡° ͜ʖ ͡°) ).
Poważnie pytam o inne tytuły bo jak jest coś,
@vateras131: ciężko powiedzieć, bo samo Mass Effect w ME 2, a zwłaszcza ME 3 ma już mało wspólnego z rpg. Samych gier rpg toczących się w kosmosie jest bardzo, bardzo niewiele, o czym wspomniałem nawet we wpisie o ME 1 na samym wstępie ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Jest kilka gier podobnych np. Alpha Protocol, tylko to nie jest w kosmosie (szpiegowskie a-rpg z gadżetami). Jest Binary Domain,
@Lisaros:
Aspekt rpg faktycznie jest dość płytki. Może trafniejszym określeniem będzie: bogata historia w ciekawym uniwersum + rozwój postaci w różnych kierunkach. Czyste strzelanki to nie mój gust.
No nic - pozostaje liczyć, że Andromeda będzie grywalna + męczyć trylogię po raz n-ty. Zobaczymy też co pokaże CD Projekt Red w Cyberpunku2077 - wprawdzie to raczej nie będzie space opera, ale sci-fi to sci-fi.