Witajcie,
tydzień temu przygotowałem test z języka polskiego, Worda i Excela. Test składa się z pięciu zadań i jest dostępny tu:
//chomikuj.pl/chafer2010
Treść zadania znajduje się w pliku: "test dla wykopowiczów.doc".
Otrzymałem i sprawdziłem 47 testów. Poniżej zamieszczam prawidłowe rozwiązania z moimi komentarzami. Na końcu umieściłem moje przemyślenia oraz nowe zadanie z Excela do rozwiązania :-)
Zadanie 1
Zadanie polegało na znalezieniu jak największej liczby błędów. Nikt nie uzyskał maksymalnej liczby punktów - rekordzista ominął 4 pomyłki. Średnio każda osoba biorąca udział w teście poprawiała 58% niedociągnięć.
Oto lista najczęstszych błędów.
- Poddaje w wątpliwość (poprawione przez 9 osób)
Prawidłowy zapis to: "Podaje w wątpliwość". Więcej informacji: //obcyjezykpolski.strefa.pl/?md=archive&id=436 - Ciężki orzech do zgryzienia (poprawione przez 10 osób)
Ciężki orzech do zgryzienia to błędny związek frazeologiczny. Orzech trudno pogryźć gdyż jest twardy, a nie ciężki. - Udział kosztów zmiennych w cenie sprzedaży zmniejszył się z 62% do 56%. (poprawione przez 11 osób)
Błąd merytoryczny. Udział zmniejszył się z 60% do 54%.
Pozostałe błędy:
- Zwrot powitalny powinien być zakończony przecinkiem lub wykrzyknikiem. Jeżeli został użyty przecinek to następne zdanie może być rozpoczęte zarówno małą jak i dużą literą.
//poradnia.pwn.pl/lista.php?id=10044
//poradnia.pwn.pl/lista.php?id=8403, //poradnia.pwn.pl/lista.php?kat=6&szukaj=interpunkcyjny - Mimo że. Połączenie wyrazowe, takie jak „mimo że", poprzedzamy przecinkiem przed całym połączeniem. Więcej tu: //www.prosteprzecinki.pl/przecinek-przed-mimo-ze-mimo-iż
- Używamy słowa „przysłowiowo" tylko w sytuacji, kiedy nawiązujemy do przysłowia.
- Najmniejsza linia oporu to błędny związek frazeologiczny. To opór jest najmniejszy. Prawidłowy związek brzmi: „linia najmniejszego oporu".
- Spacja pomiędzy „10" a „%". Między wartością liczbową a literowym oznaczeniem miary, czyli skrótem lub skrótowcem, stawiamy spację, natomiast między wartością liczbową a oznaczeniem miary za pomocą symbolu albo połączenia skrótu/skrótowca i symbolu spacji nie stawiamy. Wyczerpująco tu: //www.rjp.pan.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1045:spacje-w-oznaczeniach-miar&catid=44:porady-jzykowe&Itemid=58
- Po „zł" nie stawiamy kropki
- Brak spacji pomiędzy „20000" a „zł" . Można rozdzielić liczbę spacją („20 000”), ale wtedy należy dać spację niełamliwą.
- „Warto" to wyraz, który pełni funkcję czasownika, ale nie ma końcówek fleksyjnych. Inne przykłady to „trzeba", „wiadomo". Skoro pełni on funkcję czasownika nie należy do niego dodawać odpowiedniej odmiany czasownika być. Wystarczy napisać: „Warto jednak uświadomić sobie, że udział kosztów zmiennych (…)”
- Udział kosztów (…) zmniejszył. „Zmniejszyła" to błąd.
- 6% lub 6 procent Powinno być: „6 punktów procentowych". Więcej tu: //matematycznie.blox.pl/2011/04/Punkty-procentowe.html
- Spacja pomiędzy 60 i %. Wyjaśnienie takie jak w punkcie 5.
- W każdym bądź razie. Prawidłowy zapis to: „W każdym razie". Więcej pod tym linkiem: //poradnia.pwn.pl/lista.php?szukaj=%22w+ka%BFdym+b%B1d%BC+razie%22&kat=18
- To zadanie. „To" łączymy z rzeczownikami nijakimi w liczbie pojedynczej.
- Także. Także oznacza „również", tak że w tym przypadku należało wpisać: „tak że", które oznacza „więc".
- Brak przecinka przed „że myślę".
- Ilość problemów. Słowo „ilość" stosuje się dla rzeczowników niepoliczalnych, np. ilość wody, ilość piasku. Słowa „liczba" stosuje się dla rzeczowników policzalnych, np.. Liczba kubków, liczba komputerów, liczba problemów.
- Prawidłowa forma to „800 gramów". Więcej pod tym linkiem: //www.polszczyzna.fora.pl/tropiciele-wiel-bladow,5/sto-gramow,230.html
- Starczy dla nas oboje. Liczebnik „oboje" używamy wyłącznie gdy piszemy o dwóch osobach różnej płci i do dzieci. Jeśli mówimy o dwóch mężczyznach to tylko obaj lub obydwaj.
- Tylnim. Poprawna forma tego przymiotnika to tylny.
Zadanie 2
Zadanie polegało na odwzorowaniu w Wordzie danego dokumentu w formacie PDF.
Większość osób zrobiło to zadanie dobrze, mam jednak parę uwag (o tym niżej). Otrzymałem parę informacji o tym, że zadanie było nudne i pracochłonne. Nie podejrzewam nikogo o to, że przepisywał treść z pliku PDF do Worda, ale narzędzia dostępne w pakiecie Office pozwalają zrobić to zadanie w ok. 5 minut. Z chęcią dowiem się, w jaki sposób to zadanie było przez Was wykonywane.
Moje uwagi:
- Większość osób robiło listę punktowaną.
- Powinno się unikać przenoszenia wyrazów za pomocą enterów. W przypadku dopisania paru słów w istniejącym dokumencie, za każdym razem będzie trzeba ręcznie poprawiać formatowanie. Aby mieć pełną kontrolę nad dokumentem polecam skrót: Ctrl-Alt-8.
- Na kolejną stronę dokumentu należy przechodzić przy użyciu skrótu: ctrl-enter.
- Tylko kilka osób skorzystało z tzn. twardej spacji (//praktykatrenera.pl/jak-opanowac-zle-przenoszenie-wyrazow-w-ms-word/). Użycie twardej spacji bardzo pomagało przy realizacji tego zadania. Nie zauważyłem jednak, że można w prosty sposób zrobić to zadanie bez jej użycia, stąd nie wiem, ile osób faktycznie z niej korzysta.
Zadanie 3
Zadanie polegało na usunięciu fragmentów tekstu, znajdujących się przed znakiem równości.
Przyznaję, że zadanie nie było dobrze sprecyzowane, tak więc uznawałem także te rozwiązania, które zostawiały znak „=”.
Zadanie zostało rozwiązane na parę sposobów. Podzieliłem je na trzy grupy:
Rozwiązanie 1 – tekst jako kolumny.
Po skopiowaniu danych do Excela, należy zaznaczyć całą kolumnę, kliknąć w „Dane” i „Tekst jako kolumny”. Jako typ pliku należy wybrać opcję „rozdzielany” i kliknąć „dalej”. Wybieramy inny ogranicznik, wpisujemy „=” oraz klikamy „dalej”. Zaznaczamy opcję „Nie importuj kolumny” i klikamy „zakończ”.
Rozwiązanie 2 – formuły w Excelu
Dane należy skopiować do Excela do kolumny A. W komórce B1 wpisujemy formułę:
=PRAWY(A1;DŁ(A1)-SZUKAJ.TEKST("=";A1))
Klikamy dwukrotnie w prawy-dolny róg komórki.
Można też użyć innej formuły, np.:
=FRAGMENT.TEKSTU(A1;ZNAJDŹ("=";A1) + 1;DŁ(A1))
lub
=USUŃ.ZBĘDNE.ODSTĘPY(PRAWY(A1;DŁ(A1)-ZNAJDŹ("=";A1)))
Ostatnia formuła usuwa także spacje między znakiem równości a tekstem do tłumaczenia (o tym niżej)
Rozwiązanie 3 – „znajdź i zamień” w Wordzie
Kopiujemy dane do Worda i używamy funkcji „znajdź i zamień” (Ctrl-H). W polu znajdź należy
wpisać:
^13*=
a w polu „zamień na”:
^13
Należy włączyć opcję „użyj symboli wieloznacznych” po kliknięciu w „Więcej”
Następnie używamy opcji „Zamień wszystko”.
Inne rozwiązanie, które uwzględniało nadmiarowe spacje. W polu znajdź należy wpisać:
(*= @)(<[! ]*)^13
a w polu zamień na:
\2^13
Podobne rozwiązanie. W polu znajdź:
(<)(=)(<*^13)
W polu zamień:
\3
Podwójna spacja po jednym ze znaku równości była wstawiona specjalnie. Byłem ciekawy, ile osób się jej dopatrzy i poda rozwiązanie, które ją uwzględni.
W mojej branży (tłumaczenia) spacje mają ogromne znaczenie ponieważ klient płaci za tłumaczenie strony rozliczeniowej, która wynosi określoną liczbę znaków
ze spacjami.
Jeżeli klient prześle do realizacji 1000 wierszy wyglądających tak, jak w zadaniu 3, to przez zostawienie tylko jednej nadmiarowej spacji w każdej linijce, klient będzie musiał zapłacić kilkadziesiąt złotych więcej za całe tłumaczenie.
Zdarzały się także sytuacje, że klient płacił nawet o 20% mniej tylko dlatego, że poświęciliśmy minutę na oczyszczenie dokumentu. Zwracajcie na to uwagę, a najlepiej nie formatujcie całego dokumentu spacjami ;-)
Ps Otrzymałem też rozwiązania realizowane za pomocą VBScript i Linuksa.
Zadanie 4
Zadanie polegało na przygotowanie specjalnego pliku txt. Otrzymałem bardzo dużo różnych rozwiązań:
Rozwiązanie 1 – „znajdź i zamień” w Wordzie.
Należy plik xls zapisać jako txt, a następnie otworzyć w Wordzie.
Używamy funkcji „znajdź i zamień” (Ctrl-H). W polu znajdź należy
wpisać:
(*Pytanie )(*^t)(*)(^t)(*)^13
a w polu „zamień na”:
P: Pytanie numer \2^13^13A) \3^13B) \5^13^13
Należy włączyć opcję „użyj symboli wieloznacznych” po kliknięciu w „Więcej”
Następnie używamy opcji „Zamień wszystko”.
Rozwiązanie 2 – formuły w Excelu.
W komórce F2 należy wpisać formułę:
=ZŁĄCZ.TEKSTY("P: Pytanie numer "; FRAGMENT.TEKSTU(A2;1;DŁ(A2) - 1); ZNAK(10); ZNAK(10); "A) "; D2; ZNAK(10);"B) "; E2;ZNAK(10);ZNAK(10);)
oraz klikamy w prawy-dolny róg komórki.
Kopiujemy kolumnę F do Worda i zapisujemy do pliku txt stosując opcję „wstaw podziały wierszy”.
Inne formuły:
=ZNAK(10)&"P: "&ZASTĄP(C2;8;1;" numer ")&ZNAK(10)&ZNAK(10)&"A) "&D2&ZNAK(10)&"B) "&E2&ZNAK(10)
lub
="P: Pytanie numer " & WIERSZ(C2)-1 & ZNAK(10) & ZNAK(10) & "A) " & D2 & ZNAK(10) & "B) " & E2 & ZNAK(10)
Za najciekawsze rozwiązanie uznałem zrealizowanie zadania za pomocą korespondencji seryjnej.
Otrzymałem także rozwiązania zrealizowane za pomocą makra w Excelu i Notepada++. Otrzymałem też kilka rozwiązań, których nie da się opisać :-) lub kilka stanowiących mieszankę rozwiązania numer 1 i 2 np.:
W Excelu należy zastosować formułę:
="P: Pytanie numer "&A2&"xxx"&"A) "&D2&"xx"&"B) "&E2&"xx"
Wynik skopiować do Worda jako tekst niesformatowany. Następnie należy skorzystać z funkcji „znajdź i zamień” i podmienić „xxx” na „^p^p” a „xx” na „^p”.
Zadanie 5.
To zadanie okazało się najłatwiejsze. Zadanie to można rozwiązać na co najmniej 3 sposoby. 95% wykopowiczów zastosowało przy rozwiązaniu znak „$”. Pytanie dodatkowe – jak zrobić to zadanie bez użycia tego znaku? Spoiler alert! :-)
Rozwiązanie 1.
Należy w komórce C3 wpisać formułę:
=C$2*$B3+1
i przeciągnąć ją na pozostałe komórki.
Rozwiązanie 2.
Należy w komórce C3 wpisać formułę:
=(NR.KOLUMNY()-1)*(WIERSZ()-1)+1
i przeciągnąć ją na pozostałe komórki.
Rozwiązanie 3.
Zaznaczamy komórki C3:J10. Wpisujemy znak równości.
Zaznaczamy komórki B3:B10
Wpisujemy znak mnożenia.
Zaznaczamy komórki C2:J2
Dodajemy 1.
Tworzymy formułę tablicową potwierdzając Ctrl-Shift-Enter
Wnioski
- Sprawdzenie testów zajęło mi mniej czasu niż myślałem. Najbardziej pracochłonne okazało się wysłanie moich uwag do wszystkich osób, które wzięły udział w teście.
- Z przykrością stwierdzam, że aż 25 osób (ponad połowa!) nie odpisała na mojego emaila. Tak, połowa moich emaili została bez odpowiedzi. Kiepsko to świadczy o kulturze, a przecież wystarczyłoby zwykłe „dzięki”.
- Zadanie 1 okazało się najtrudniejsze. Ku mojemu zdziwieniu nikt nie rozwiązał go prawidłowo. Test układałem sam i zawiera wyłącznie błędy, które są mi znane. Nie jestem jednak żadnym specjalistą – sam popełniam błędy (interpunkcja!) i dlatego byłem pewny, że znajdą się osoby, które znają język polski lepiej ode mnie.
Przy okazji wniosek „branżowy”: osoba, która chce zająć się tłumaczeniami, musi w pierwszej kolejności znać doskonale język ojczysty. Tłumacz nie może pozwolić sobie na pisanie: „poddać w wątpliwość” czy „w każdym bądź razie”, pomimo tego, że mało osób uważa to za błąd. To samo dotyczy języka obcego – tłumacz nie może pozwolić sobie na błędy, nawet jeżeli są one niezauważalne dla większości osób! Osoby, które nie szanują języka polskiego nie zdają sobie one sprawy z ilości pracy jaką trzeba wykonać, aby tłumaczenie było wysokiej jakości. Niestety widzę na wykopie coraz więcej błędów, z „na prawdę” na czele. :-( - Zadanie 4 według Was było najtrudniejsze. Moim zdaniem z zadaniami „informatycznymi” (tzn. 2-5) poradziliście sobie bardzo dobrze.
Dziękuję za poświęcony czas. Dla osób, które chcą się dowiedzieć więcej o j. polskim polecam książkę „Polski bez błędów. Poradnik językowy dla każdego” (Magdalena Tytuła, Marta Łosiak). Świetna pozycja, czytałem z zapartym tchem :-D
Dla osób, które są ciekawe różnych skrótów w Wordzie i Excelu, polecam ten wątek na goldenline:
//www.goldenline.pl/forum/733718/tricki-i-myki-w-excelu/s/1
Na koniec dodatkowe zadanie „na szóstkę” z Excela, które otrzymałem od jednego z wykopowiczów. Zadanie znajdziecie na
//chomikuj.pl/chafer2010 - o nazwie: „zadanie do rozwiązania_dodatkowe”.
Powodzenia!
Chafer
Komentarze (30)
najlepsze
2. Jeśli chcesz nieco trudniejsze "zadanie na szóstkę"; to polecam to:
Poniżej równanie, gdzie każda litera ("D, O, N" itd.) oznacza jedną cyfrę (niestety wykop brzydko to formatuje), które tworzą równanie:
DONALD
+KRUTH
=
OUTPUT
Należy znaleźć rozwiązanie równania (lub wszystkie możliwe rozwiązania), gdzie każda litera to cyfra -> przy czym cyfry nie mogą się powtarzać (czyli wykorzystane są
@murinius:
Nie udało mi się rozwiązać tego zadania Solverem, ale udało mi się za pomocą Excela. Wiem jak rozwiązać to zadanie za pomocą makr, ale nie chciałem tego robić w ten sposób, gdyż miałem nadzieję, że funkcje Excela są wystarczające.
Niestety nie udało mi się stworzyć uniwersalnego algorytmu. Stworzyłem tylko arkusz wyliczający wyłącznie wynik pod ten konkretny problem... W związku z tym przy kolejnym zadaniu musiałbym znowu poświęcić sporo
Ps Tak, oczywiście. Chciałem napisać o liczbach wymiernych, potem pomyślałem o liczbach naturalnych i niewłaściwie zbudowałem całe zdanie.
Za parę dni postaram się napisać odpowiednie makro. Jeżeli mi się uda - zamieszczę je zarówno tutaj jak i na forum excela (link podał fledgeling)
Powodzenia!
A co jak jest to koniec zdania?
Chyba "tylnym", w przeciwnym razie chciałbym wiedzieć jaki przymiotnik miał autor na myśli mówiąc "tego przymiotnika"
Na końcu zdania stawiamy kropkę.
Chyba "tylnym", w przeciwnym razie chciałbym wiedzieć jaki przymiotnik miał autor na myśli mówiąc "tego przymiotnika"
Tak, "tylnym".
Komentarz usunięty przez moderatora