Cóż tu wiele mówić, informacja nieprawdziwa. Samochody na wodór działają de facto "na prąd" - silniki elektryczne napędzane przez ogniwa wodorowe. I napęd na wodór to technologia przyszłości od 30 lat z prostej przyczyny - nie da się go sensownie przetransportować. Nie ulega kompresji jak inne gazy, najlepszy sposób to wodorek litu, czyli większość masy podczas transportu paliwa to tak naprawdę nośnik. Co lepsze, takie auto działa w wąskim zakresie temperatur -
@YAZZoo: samochody wpinane do gniazdka nie mają prawie żadnego sensu. Co z tego, że ktoś przejeżdża przez 360 dni w roku dziesięć kilometrów, skoro raz na jakiś czas będzie chciał przejechać 500 i dupa. Jedyny sensowny samochód elektryczny to chevy volt-ma własny generator, przez te 360 dni będzie samochodem elektrycznym a jak zajdzie potrzeba to może spalać benzynę: )
to auto ma już 4 lata. Z ogniwami wodorowymi kombinował też Mercedes. Coś w tym jest ale nikt nie kładzie to w takiej kasy jak w elektryczne, nad którymi każdy się tak zachwyca.
@calkowicieanonimowy: Akurat Mercedes bardzo stawia na ta technologie i w 2014 (o ile sie nie myle) ma ruszyc seryjna produkcja. Do tego mala serie A-klasy F-cell wypiscil juz w 2003, do teg male serje citaro F- cell. A pierewszy koncept stworzy w 1994.
@calkowicieanonimowy: kładą kasę koncerny paliwowe (np. Shell) które będą dostarczały wodór zamiast ropy, sęk w tym że wyprodukowanie wodoru jest znacznie mniej opłacalne niż produkcja prądu w elektrowniach - to paliwo jest czyste, ale będzie droższe od ropy. Koncerny paliwowe skupiły już wiele patentów na akumulatory - to jest dla nich prawdziwe zagrożenie, praktycznie darmowa jazda ale śmierć dla paliwowych gigantów.
@salivia: żadna śmierć, przejdą na wydobycie gazu, coś te elektrownie muszą spalać. Takie zmiany zajmują dużo czasu i koncerny spokojnie się przestawią, nawet już zaczęły.
Całkiem fajne auto, miałem okazję oglądać na żywo. Silnik 1,4 litra benzyna tylko generuje prąd i nie jest włączony cały czas. Na ładowaniu z gniazdka niby 90km przejedzie :P Opel się chwali, że ich bateria jest hiper-super ale w Europie ma być na baterię gwarancja 8 lat. Tylko cena - dobra jak na Niemca ale nie dla przeciętnego Polaka
@Cozzie: Czyli wreszcie wymyślili coś oczywistego. Silnik na stałych obrotach generuje prąd do napędzania auta - praca na optymalnych obrotach - małe spalanie.
@thor666: to niech jeszcze go zastąpią turbiną a nie silnikiem tłokowym - dużo wyższa sprawność, dużo mniejsza masa, może spalać praktycznie dowolne paliwo...
Tak, wiem, są już samochody "elektryczne" napędzane turbiną gazową (albo czołgi), ale nie jest to technologia ogólnodostępna
z tego co mówicie wodór się raczej nie sprawdzi. samochody elektryczne byłyby spoko, gdyby ich ogniwa były zunifikowane i wymienialne...zrobiłeś te 100-200 km - podjeżdżasz na stację i tam (z pomocą jakieś maszyny) wymieniasz całe ogniwo na naładowane
SAmochody tylko elektryczne jeździły już po hAamerykańskich drogach dawno dawno temu (1996 rok). Polecam film: "kto zabił elektryczny samochód" - do obejrzenia również na yt w kawałkach z lektorem. Pod koniec filmu też mówią o hybrydach na wodór.
Podstawowym problemem dla państwa jest to jak opodatkować prąd używany do napędzania samochodów. Nie da się tak po prostu przywalić podatków za energię elektryczną porównywalnych z tych jakie są płacone za benzynę. Nie da się w prosty sposób rozdzielić elektryczności na tą używaną na co dzień w gospodarstwach domowych od elektryczności używanej do napędzania samochodów. Co więcej w przyszłości samodzielne produkowanie przez obywateli energii elektrycznej na własne potrzeby będzie częstym zjawiskiem. To
IMHO ogniwo wodorowe w polnocnej europie poki co sie nie sprawdza - wydajanosc przy niskich temepraturach spada drastycznie. Trzeba to podgrzewac z wczesniej zmagazynowanej energi w akumulatorach - wiecej problemow niz zyskow.
@jeanpaul: Ciekawe czy dałoby się połączyć w hybrydę samochód na benzynę i wodór. Benzynka jak jest zimno - do ogrzania (minimalna emisja), wodór do jazdy.
To imho jest samochód na prąd, tylko energia jest przechowywana w innej formie zanim trafi do generatora - a ten sam w sobie nie napędza jeszcze samochodu. Sam wodór też został uzyskany wcześniej prawdopodobnie z wody przy użyciu...prądu.
tydzien pozniej wchodzi 800% akcyza w Polsce, a ceny wodoru na swiecie wg TVN ida w gore do 130 USD za barylke.
USA interweniuja w Korei Pln ' w imie obalenia Kima zaraz po tym, jak geolodzy ujawniaja zloza 'wodorowe
emisja wody w wyniku spalania jest zagrozeniem ekologicznym i powoduje efekt cieplarniany i bol malego palca u lewej nogi. zostaje nalozony podatek od emisji.
Czytałem parę lat temu już o tym modelu Hondy. Jednak myślę, że to raczej nie ten typ paliwa będzie w przyszłości przełomem. Mam wrażenie, ze nie wybije się zbytnio. Przyszłością są baterie wykonane w technologii nanorurek, która jest jeszcze w powijakach. Bateria niewielkich rozmiarów będzie mogła zgromadzić wystarczająco dużo prądu, żeby nie tylko zasilić samochód ale także i samoloty.
Dodałem w powiązanych link do strony Froniusa. Widziałem jak w ich fabryce jeżdżą wózki fidłowe na wodór. Wodór wytwarzany jest przy użyciu elektryczności z paneli słonecznych. W domu można sobie coś takiego postawić, zamiast ładować akumulatory ładuje się butle wodorem. Jak potrzebujemy energii do zasilania to wodór jest na nią zamieniany :]
@yousouyou: w domu gdyby zastosować ogniwo metanowe to rzeczywiście była by super sprawa.
1 Gaz ziemny w przeliczeniu na energię jest 3 krotnie tańszy od prądu (przynajmniej na razie), co przy wydajności w okolicach 40% oznaczało by, że wyjdziemy na plus (niestety dla metanu sprawność jest kilka % niższa niż dla czystego wodoru, na ponad 40% nie ma co liczyć).
2 Ciepło wytwarzane przez to urządzenie można wykorzystać do podgrzewania wody
@mnlf: Hmmm chyba nie do końca zrozumiałeś idee. To nie służy do ogrzewania. Fronius zajmuje się inwertorami do paneli słonecznych. W pewnym momencie uznali, że akumulatory są za drogie i za długo się je ładuje itd itp. Wzięli zamiast akumulatorów wsadzili butle z wodorem. Energia z promieni słonecznych zużywana jest do produkcji wodoru i chyba jednocześnie zasilania domu. W momencie braku słońca wodór zamieniany jest na prąd. To samo jest z
@yousouyou: tyle, że na wyprodukowanie aż takiej ilości paneli słonecznych które były by w stanie zasilić dom w zimie pójdzie mnóstwo paliw kopalnych. No i produkowany w ten sposób wodór będzie dużo droższy niż metan wydobyty z ziemi (znowu w grę wchodzi cena paneli, oraz spadek ich mocy w raz z wiekiem). Może było by to dobre rozwiązanie na kompletnym odludziu gdzie prąd/gaz trzeba by ciągnąć dziesiątki albo i setki kilometrów.
hah, a ja pamiętam jeszcze jak w okolicach roku 2000 zbudowano samochód na te ogniwa, ale był to... minibus, bo tyle też zajmowały wszelkie urządzenia :D
Zanim sie ktos przyczepi ze zakopalem jako duplika, zrobilem to tylko dlatego ze Skyfire nie zbyt radzi sobie z paskami itp. Jak co to mialem zakopac jako informacja nieprawdziwa, bo ta technologia juz dawno jest zana, A Mercedes byl tak daleko jak honda 8 lat temu.
Komentarze (86)
najlepsze
Całkiem fajne auto, miałem okazję oglądać na żywo. Silnik 1,4 litra benzyna tylko generuje prąd i nie jest włączony cały czas. Na ładowaniu z gniazdka niby 90km przejedzie :P Opel się chwali, że ich bateria jest hiper-super ale w Europie ma być na baterię gwarancja 8 lat. Tylko cena - dobra jak na Niemca ale nie dla przeciętnego Polaka
Tak, wiem, są już samochody "elektryczne" napędzane turbiną gazową (albo czołgi), ale nie jest to technologia ogólnodostępna
Honda ratuje świat
dobry żart
milordzie
poćwicz lepiej teksty w Wordzie
IMHO ogniwo wodorowe w polnocnej europie poki co sie nie sprawdza - wydajanosc przy niskich temepraturach spada drastycznie. Trzeba to podgrzewac z wczesniej zmagazynowanej energi w akumulatorach - wiecej problemow niz zyskow.
tydzien pozniej wchodzi 800% akcyza w Polsce, a ceny wodoru na swiecie wg TVN ida w gore do 130 USD za barylke.
USA interweniuja w Korei Pln ' w imie obalenia Kima zaraz po tym, jak geolodzy ujawniaja zloza 'wodorowe
emisja wody w wyniku spalania jest zagrozeniem ekologicznym i powoduje efekt cieplarniany i bol malego palca u lewej nogi. zostaje nalozony podatek od emisji.
wodor sprzedawany nielegalnie
Super sprawa tylko sporo kosztuje jeszcze:/
1 Gaz ziemny w przeliczeniu na energię jest 3 krotnie tańszy od prądu (przynajmniej na razie), co przy wydajności w okolicach 40% oznaczało by, że wyjdziemy na plus (niestety dla metanu sprawność jest kilka % niższa niż dla czystego wodoru, na ponad 40% nie ma co liczyć).
2 Ciepło wytwarzane przez to urządzenie można wykorzystać do podgrzewania wody