Metanol ma liczbę oktanowa 114 dzięki czemu można mocno przyspieszyć zapłon i uzyskać większą moc z jednostki. Jednocześnie można stosować większy stopień sprężania (w jednostkach wolnossących) ze względu na mniejsze prawdopodobieństwo samozapłonu.
W samochodach mocno wysilonych (dragrace) też stosuje się paliwa z dodatkiem alkoholu (czasami etanol, czasami metanol) co też umożliwia uzyskanie większych mocy z jednostki.
Chyba wszystkie stacje w Polsce oferują benzynę bezołowiową E5 czyli z 5% dodatkiem (bio)etanolu.
@bambus94: Ale nadal w wysilonych jednostkach stosuje się wysokooktanowe paliwo żeby nie spalało detonacyjnie. Odpręża się silnik by nie dochodziło do samozapłonu benzyny o dużej liczbie oktanowej.
Należy sprostować przekłamanie "jak na każdym motocyklu trzymamy się mocno kierownicy" - to niebezpieczny mit. Na normalnym motocyklu ciężar powinien opierać się na podnóżkach i siedzeniu.Kierownica służy do kierowania, nie trzymania (nazywałaby się wtedy trzymalnica ;). Filmik poglądowy w załączeniu, od 1:00.
@dizzapointed: ostatnio na jazdach na placu manewrowym wyczaiłem, że jak się mocno trzyma motocykl kolanami, jak w jeździe na koniu, to nadgarstki się tak nie męczą przy hamowaniu.
Zabawne, że w MotoGP dla bezpieczeństwa noszą kombinezony z elektroniką, że złożonymi poduszkami powietrza a tutaj goście wyglądają jakby jeździli w jeansach. Ciekawe na jakim poziomie jest bezpieczeństwo w tym 'sporcie'
@Windows98: w MotoGP rozwijają wielokrotnie wyższe prędkości i upadają na beton. Niektórzy zawodnicy w speedwayu używają ochraniaczy na kark, a był też epizod, że niektórzy żużlowcy mieli poduszki powietrzne w nim, że w razie upadku się #!$%@? poduszka. Ale zdecydowana większość żużlowców, w tym najlepsi, nie korzysta z tego. Obecnie dzięki dmuchanym bandom i tak jest niebo,a ziemia jeśli chodzi o bezpieczeństwo w stosunku do drewnianych płotów.
Obecnie dzięki dmuchanym bandom i tak jest niebo,a ziemia jeśli chodzi o bezpieczeństwo w stosunku do drewnianych płotów.
@DzdzystyDzejson: Szkoda, że setki żużlowców straciło zdrowie lub życie, zanim 15 lat temu ktoś wpadł na genialny pomysł skonstruowania takich dmuchanych band.
Przednia opona cały czas w górze? Czyli oni tak naprawdę jeżdzę na jednym kole w ciągłym poślizgu a cała reszta to tylko otoczka dla "asekuracji"? Wow.
Komentarze (97)
najlepsze
W samochodach mocno wysilonych (dragrace) też stosuje się paliwa z dodatkiem alkoholu (czasami etanol, czasami metanol) co też umożliwia uzyskanie większych mocy z jednostki.
Chyba wszystkie stacje w Polsce oferują benzynę bezołowiową E5 czyli z 5% dodatkiem (bio)etanolu.
@bambus94: W doładowanych chyba też...
@bambus94: Ale nadal w wysilonych jednostkach stosuje się wysokooktanowe paliwo żeby nie spalało detonacyjnie.
Odpręża się silnik by nie dochodziło do samozapłonu benzyny o dużej liczbie oktanowej.
Filmik poglądowy w załączeniu, od 1:00.
@dizzapointed: W niektórych sytuacjach musisz trzymać mocno kierownice.
@DzdzystyDzejson: Szkoda, że setki żużlowców straciło zdrowie lub życie, zanim 15 lat temu ktoś wpadł na genialny pomysł skonstruowania takich dmuchanych band.