@Elvlanden: tak samo jak nigdy nie widziałeś tak ciasnych łuków na torach kolejowych ( ͡°͜ʖ͡°)
Wszystko jest wyolbrzymione, żeby pokazać zasadę działania. W rzeczywistości koła pociągu są właśnie takimi ściętymi stożkami (przekrój koła na załączonym obrazku)
Co więcej, nawet szyny nie stoją idealnie pionowo, tylko są pochylone do wewnątrz toru (pochylenie 1:40), aby naciskające pod kątem koła nie powodowały ich wypychania na zewnątrz toru (
@krad ależ informacja z opisu jest w 100% prawdziwa. Jeśli prędkość pociągu będzie odpowiednia do parametrów układu geometrycznego toru to obrzeża nie będą musiały brać udziału w utrzymaniu pociągu na trasie.
Stożkowatość kół w znaczący sposób poprawia kontakt koło-szyna, przez co znacznie zmniejszone jest zużycie szyn i kół.
@3wolny nie ma tu żadnych wzorów, no może wzór na obwód koła można na siłę tu wcisnąć.
Na łuku koło wewnętrzne pokonuje mniejszą drogę niż koło zewnętrzne. Gdyby oba koła były tej samej średnicy to jedno z nich musiałoby się ślizgać po szynie. W samochodach ten problem jest rozwiązany za pomocą mechanizmu różnicowego, który pozwala napędzanym kołom poruszać się z różną prędkością kątową.
W pociągach koła są połączone sztywną osią (oba mają
zabawne jest to, ze gosciu z filmiku ktory @Kaczorra dodal w powiazanych, uzywajac jedynie slow i gestykulacji wytlumaczyl temat ciekawiej i doglebniej, niz to z wykopu z debilna muzyczka ¯\_(ツ)_/¯
@MirekWyznajeAnonimowo: Richard Feynman był mistrzem sprowadzania cholernie trudnych tematów do najprostszej możliwej formy. Najlepszym tego przykładem są wymyślone przez niego diagramy Feynmana, którymi za pomocą prostych konstrukcji graficznych można wytłumaczyć (i zrozumieć) dość skomplikowane przemiany kwantowe i za ich pomocą wyprowadzić odpowiednie wzory do ich obliczenia. Ogólnie Feynman nie był nigdy oderwanym od rzeczywistości naukowcem (jak niestety wielu innych geniuszy), tylko był prostym człowiekiem z absolutnie genialnym mózgiem. Dlatego jak z
@MirekWyznajeAnonimowo: to był niezwykły człowiek, bardzo lubię go słuchać. Mając taki umysł zajmował się graniem na bongosach i dla żartów włamywał się do sejfów kolegów przy projekcie manhattan. I wiele więcej można o nim powiedzieć, wiec jeżeli ktoś go jeszcze nie zna, to zachęcam do zapoznania się.
Komentarze (62)
najlepsze
Wszystko jest wyolbrzymione, żeby pokazać zasadę działania.
W rzeczywistości koła pociągu są właśnie takimi ściętymi stożkami (przekrój koła na załączonym obrazku)
Co więcej, nawet szyny nie stoją idealnie pionowo, tylko są pochylone do wewnątrz toru (pochylenie 1:40), aby naciskające pod kątem koła nie powodowały ich wypychania na zewnątrz toru (
Stożkowatość kół w znaczący sposób poprawia kontakt koło-szyna, przez co znacznie zmniejszone jest zużycie szyn i kół.
@19karol90
Na łuku koło wewnętrzne pokonuje mniejszą drogę niż koło zewnętrzne. Gdyby oba koła były tej samej średnicy to jedno z nich musiałoby się ślizgać po szynie. W samochodach ten problem jest rozwiązany za pomocą mechanizmu różnicowego, który pozwala napędzanym kołom poruszać się z różną prędkością kątową.
W pociągach koła są połączone sztywną osią (oba mają
Ogólnie Feynman nie był nigdy oderwanym od rzeczywistości naukowcem (jak niestety wielu innych geniuszy), tylko był prostym człowiekiem z absolutnie genialnym mózgiem. Dlatego jak z