Poradnik Freelancera - od dzisiaj już nikt was nie wydyma :D
Mireczki, taki mały poradnik do umów dla kogoś kto robi modyfikacje do oprogramowania.
Stivo75 z- #
- #
- #
- 131
Mireczki, taki mały poradnik do umów dla kogoś kto robi modyfikacje do oprogramowania.
Stivo75 zProwadzę działalność prawie 20 lat w branży IT. Przygotowałem dla was poradnik dotyczący konstrukcji umów zawieranych z klientami
Zlecenia dotyczą zamawiania zmian do oprogramowania. Mam nadzieję, że się komuś przyda w sytuacji wykręcania się od zapłaty zamawiającego w sposób uwłaczający ludzkiej godności
Propozycje moje do umów :
1. Wykonawca oświadcza, że zlecenie modyfikacji nie jest równoznaczne z podjęciem modyfikacji przez Wykonawcę i że termin rozpoczęcia prac zaczyna biec w momencie rozpoczęcia prac. Samo zlecenie wykonania modyfikacji, jeszcze nie jest rozpoczęciem tworzenia / wykonywania / bądź innej manipulacji przy danej modyfikacji. Przykład : Zamawiający zlecił Wykonawcy modyfikację 1 stycznia 2019 roku, został zapisany w kolejkę na rozpoczęcie prac 1 marca 2019 roku. Prace trwały tydzień do 7 marca 2019. Wykonawca informuje Zleceniodawcę, że prace ukończył a Zleceniodawca stwierdza, że prace trwały 3 miesiące a to jest za długo jak na standardy tej branży.
2. Wykonawca oświadcza, że nie będzie odpisywał Zamawiającemu na pisma lub e-maile w których przy odbiorze modyfikacji Zamawiający będzie używał następujących zwrotów :
- Nie będziemy za to płacić bo rozmawialiśmy już o tym jakiś czemu (to że się o tym rozmawiało jakiś czas temu nie zwalnia Zamawiającego od zapłaty)
- Nie zapłacimy ponieważ inne oprogramowanie ma to w cenie
- Nie zapłacimy ponieważ czekaliśmy za długo w kolejce na wykonanie - Nie zapłacimy ponieważ nie myśleliśmy że tak dużo wyjdzie (ten punkt jest przy modelu pracy Time and Materials)
- Nie zapłacimy ponieważ ktoś już nam to zrobił
- Nie zapłacimy bo niczego nie zamawialiśmy
- Nie zapłacimy ponieważ modyfikacja nie spełnia naszych oczekiwań (bez wniesienia poprawek w wyznaczonym terminie)
- Nie zapłacimy bo czekamy na dostawę towarów do naszej firmy
- Nie zapłacimy bo szefa nie ma / bo szef wyjechał na urlop / bo szef ma wolne / bo szef miał wypadek / bo szef ma chorobę / bo szef jest w więzieniu
- Zapłacimy jak zapłaci nam ktoś inny
- Zapłacimy jak zostaną zrobione pozostałe modyfikacje
- Zapłacimy jak w tej cenie zrobicie nam pozostałe inne rzeczy
- Zapłacimy jak dacie rabat
- Zapłacimy jak coś zrobicie dodatkowego w tej cenie
- Zapłacimy jak Urząd Skarbowy zwróci nam podatek na konto bankowe
- Zapłacimy jak odzyskamy skradzione pieniądze z kasetki naszej firmy
- Zapłacimy jak nasza księgowa wróci z urlopu a nie wiemy kiedy wróci
- Zapłacimy jak księgowy rozliczy nam miesiąc
- Zapłacimy jak będzie piękna pogoda
Odpisanie na zgłoszenie modyfikacji do odbioru jednym z następujących tekstów spowoduje wystawienie rachunku / faktury VAT za zlecone modyfikacje i powstanie obowiązek zapłaty.
3. Wykonawca oświadcza, że w momencie odbioru modyfikacji oprogramowania ma 3 dni na wniesienie poprawek do modyfikacji opisując je i wysyłając na adres e-mail Wykonawcy. Wysłanie e-maila musi być poparte wysłaniem wiadomości SMS na numer Wykonawcy. Brak nadesłania wiadomości SMS o zgłoszeniu modyfikacji lub brak zgłoszonych poprawek skutkuje wystawieniem rachunku / faktury VAT za modyfikacje które uznaje się za wykonane / zrobione / skończone / zamknięte / domknięte.
4. Zamawiający oświadcza, że zamawiając modyfikację, nie będzie w ramach obsługi technicznej wykonanej modyfikacji nakazywał jej modyfikacji aby zaoszczędzić na czasie wykonania modyfikacji a tym samym zaoszczędzić pieniądze. Przykład :
Zamawiający zamówił moduł wgrywania zdjęć do strony internetowej. Po wykonaniu modułu zgłosił jego usterkę odpisując że brakuje w module : integracji z satelitami NASA, rozpoznawania twarzy, rozpoznawania obiektów.
5. Zamawiający oświadcza, że zamawiając modyfikację nie będzie po jej wykonaniu i rozliczeniu rościł sobie żadnych praw do jej dalszej modyfikacji w ramach zamkniętego zlecenia.
6. Wykonawca oświadcza, że w chwili zakończenia prac zleconych przez Zamawiającego i ich odbioru modyfikacje są:
- Skończone
- Gotowe
- Zrobione
- Zrealizowane
- Zamknięte
- Zakończone
- Domknięte
- Wykonane
- Zbudowane
- Wykończone
- Zamknięte całkowicie
7. Wykonawca oświadcza, że w momencie nie zakończenia się terminu realizacji prac, Wykonawca podczas ich realizacji :
- Trzyma rękę na pulsie
- Wszystko ma pod kontrolą
- Prace idą do przodu
- Wszystko się posuwa w przód
- Karty ma rozdane
- Odcina kupony
- Jest wszystko w porządku
- Prace idą pełną parą
- Jest progres
- Wszystkie rzeczy są pod ścisłym nadzorem
- Jest dobrze
- Jest w porządku
- Jest wszystko OK
8. W przypadku kiedy Zamawiający zadzwoni do Wykonawcy z pytaniem „Jak tam nasze sprawy” Wykonawca może nie pamiętać o jakie sprawy chodzi. Zamawiający potwierdza tym samym, że nie jest to równoznaczne z tym, że Wykonawca nie realizuje zadanych modyfikacji w sposób rzetelny.
9. Zamawiający oświadcza, że będzie pamiętał każdą zamawianą modyfikację bez względu na czas jaki minął od jej zamówienia.
Jeżeli macie jakieś propozycje punktów, chętnie je wpisze sobie w szablon.
Dziękuję :)
Komentarze (131)
najlepsze
Zleceniodawca i wykonawca uzgadniają, że wystawienie faktury nie jest równoznaczne z podjęciem decyzji o zapłacie. Wystawiona faktura trafia na kolejkę faktur do zapłacenia i czeka na podjęcie. Termin do zapłaty zaczyna biec z dniem podjęcia faktury z kolejki faktur do zapłaty.
Generalnie jako zamawiajacy nie podpisalbym umowy z osoba ktora takie rzeczy probuje wstawic do umowy. To NIEPOWAZNE.
@kasa: WBITKĘ
@kasa: Nieprawda, tak się nie mówi w IT. Mówi się 'dostęp'. Tworzysz jakieś pokraki językowe.
@Stivo75: To Ty nie informujesz klienta o tym, kiedy rozpoczniesz prace (i o przewidywanym terminie ich zakończenia)?
Ja, jak mam zbyt dużo zleceń, to piszę od razu, że ze względu na brak wolnych terminów, muszę zrezygnować z podjęcia się zlecenia (na szczęście, mogę sobie pozwolić