@coolstorypio: jeszcze w gimnazjum (8 lat temu) robiliśmy dużo eksperymentów ( otrzymywanie mydła, sód w wodzie), ale im dalej się szło tym było coraz mniej tego. Szkoda, bo takie eksperymenty są bardzo ciekawe i zachęcają do chemii i są wg. mnie jedną z najlepszych form nauki. No ale cóż...
Miałem w szkole dobrego nauczyciela fizyki. Uczył bardzo życiowych rzeczy np: nie prędkość zabija tyko nagła jej utrata, grawitacja to wredna suka, nie ucz się fizyki tylko obserwuj zjawiska i wyciągaj wnioski, nigdy wyląduj w szkole na posadzie nauczyciela fizyki bo to niewdzięczna i frustrująca praca.
A moja psorka mawiała tylko "fizyka odpowiada na pytania "dlaczego"" i przez 40 min potrafiła biadolić, że mamy mało czasu po czym w ostatnie 5 (mieliśmy taki mini dzwonek przed końcem) szybko dyktowała zadania domowe.
@szewanach: dwutlenek azotu jest toksyczny i zgodnie z prawem nie wolno przeprowadzać takich doświadczeń bez wyciągu. Niestety w większości szkół wyciągów nie ma.
@O__Q: Otóż to. Ale i tak najczęściej w laboratoriach stosuje się odczynniki i rozpuszczalniki czyste bądź nawet cz. d. a. . Z technicznymi potrafią się dziać cuda, w syntezach eksperymentalnych zwłaszcza :) No i oczywiście kwestia wydajności.
NO2 posiada jeden niesparowany elektron, który odpowiada za absorpcje światła niebieskiego z widma światła białego. Dzięki temu NO2 jest pomarańczowy (w świetle białym, dziennym). Do tego dochodzą inne właściwości NO2, np. NO2 lubi dimeryzować do (NO2)2. (N2O4). Dimer jest bezbarwny, ponieważ dimer nie posiada już niesparowanych elektronów. Przez ten wolny elektron NO2 jest bardzo reaktywną substancją.
@bartolomeoss: Dwutlenek azotu jest pomarańczowy, niezależnie skąd pochodzi.
Cu + 4HNO3 -> Cu(NO3)2 + 2NO2 + 2H2O
Roztwór podczas roztwarzania przyjmuje taki byle jaki zielono-brudny kolor - jest to złożenie się niebieskiego od kationów miedzi i pomarańczowego od rozpuszczonego w kwasie NO2.
Komentarze (116)
najlepsze
A moja psorka mawiała tylko "fizyka odpowiada na pytania "dlaczego"" i przez 40 min potrafiła biadolić, że mamy mało czasu po czym w ostatnie 5 (mieliśmy taki mini dzwonek przed końcem) szybko dyktowała zadania domowe.
może nauczył by się zakładać rękawiczki
A do gimbazy to będziesz jutro rano zapieprzał ty, tak coś czuję.
Komentarz usunięty przez moderatora
NO2 posiada jeden niesparowany elektron, który odpowiada za absorpcje światła niebieskiego z widma światła białego. Dzięki temu NO2 jest pomarańczowy (w świetle białym, dziennym). Do tego dochodzą inne właściwości NO2, np. NO2 lubi dimeryzować do (NO2)2. (N2O4). Dimer jest bezbarwny, ponieważ dimer nie posiada już niesparowanych elektronów. Przez ten wolny elektron NO2 jest bardzo reaktywną substancją.
NO nie posiada takiego wolnego elektronu. Stąd
Cu + 4HNO3 -> Cu(NO3)2 + 2NO2 + 2H2O
Roztwór podczas roztwarzania przyjmuje taki byle jaki zielono-brudny kolor - jest to złożenie się niebieskiego od kationów miedzi i pomarańczowego od rozpuszczonego w kwasie NO2.